Eerste hulp bij voorlezen aan een dreumes of een peuter

Boekjes of tablets

Daar zit je dan met je hardkartonnen boekje klaar om met je dreumes of peuter te gaan voorlezen. Je hebt met zorg een leuk boek uitgekozen, waarvan je weet dat je kind er dol op zal zijn. Misschien omdat er plaatjes over honden en andere dieren in staan, of juist stoere voertuigen als een raceauto en graafmachine. Toch kun je niet helemaal ontspannen genieten van dit voorleesmomentje, omdat je al zo vaak hebt ervaren dat je dreumes al snel het boekje vastpakt en op de grond gooit. Of je peuter heeft maar heel kort aandacht voor die leuke plaatjes en gaat dan snel naar zijn zus die druk in de weer is op de tablet. Je hebt je best gedaan, denk je dan, maar je had zoveel meer van dit voorleesmomentje willen maken. Wees gerust, het is zeker mogelijk om met je kind te genieten van boekjes. In deze blog geef ik je informatie en tips om thuis uit te proberen.

Boeken moet je proeven, letterlijk en figuurlijk

Allereerst moet je weten dat baby’s een boek ontdekken door in de allereerste maanden het boek te proeven, vastpakken en loslaten en er naar hartenlust mee rond zwaaien. Rond de leeftijd van 9 tot 12 maanden is er de ontdekking dat een boek iets is dat je open en dicht kunt doen. Hoe het boek werkt en in elkaar zit wordt dan interessant. Misschien heb je thuis een boekenmand of kast staan en zie je in deze fase dat je kind iedere keer weer alle boeken uit de mand of kast haalt. Je dreumes heeft dan nog niet lang aandacht voor het kijken naar plaatjes, maar is zeker al druk bezig met zijn of haar leesontwikkeling. Mijn tip hierbij is: Laat je kind de baas over het boek zijn. Volg wat hij of zij doet, ook al worden de bladzijden kriskras door elkaar bekeken. Met een beetje geluk krijg je de kans om bij het plaatje te vertellen dat er een hondje te zien is. En met nog meer geluk heb je ook nog de tijd om daaraan de bekende ‘waf waf’ toe te voegen of de staart van de hond aan te wijzen.

Hoe doet een olifant?

Vanaf ongeveer één jaar krijgen kinderen meer aandacht voor wat ze zien op de plaatjes. En om dan de aandacht langer op de inhoud te vestigen kun je het voorlezen voor je dreumes en peuter uitbreiden met allerlei activiteiten. Ik geef je een voorbeeld. Stel, je leest voor uit een boek met allerlei dierenplaatjes. Wijs ieder dier aan, vertel over dit dier ‘welk geluid maakt het’, ‘hoe ziet het dier er uit’, ‘waar leeft het dier’, etc. Hoe leuk is het om dan met je kind het dier na te doen! Stamp maar door de kamer als je een olifant bent en kronkel over de vloer als een slang. Misschien hebben jullie wel speelgoedknuffels van dieren thuis die je erbij kunt pakken om mee te spelen. En ken je een liedje over het dier uit het boek, zing dat liedje! Jonge kinderen zijn dol op liedjes en ook die stimuleren de taalontwikkeling door de verschillende klanken en vaak rijmende teksten.

Tot slot

En tot slot wil ik je nog iets meegeven over de aantrekkingskracht van het scherm op jonge kinderen. De bewegende beelden, vrolijke kleuren én niet te vergeten al die geluiden werken als een magneet. Maar dat hoeft niet vervelend te zijn. Zoek maar eens een filmpje over een dier uit het voorleesboek dat je net hebt voorgelezen en bekijk samen met je kind hoe het dier er in het echt uit ziet. Kijk wel even of het beeld past bij de leeftijd van je kind. Of heb je een leuke app voor jonge kinderen gevonden die helemaal past bij het boek, neem dan de tijd om daar samen mee aan de slag te gaan.  

Ik wens je veel plezier met alle voorleesmomentjes die nog gaan komen. En wil je graag meer lees- en speltips ontvangen? Kijk dan eens naar de maandelijkse Boekenbabbels van Theek 5.

Marjorie Dircksens 
Specialist Educatie 0-4