
Boekentips voor de Kinderboekenweek
Het thema van de Kinderboekenweek 2025 is “Vol Avontuur”. Speciaal voor jou hebben we boekentips over boeken met lekker veel avontuur op een rij gezet.
Een tijger in de trein
Ik zat met papa in de trein. We gingen naar de zee.
En toen – geloof het of niet – reed er een tijger met ons mee!
En dat is nog maar het begin van deze spectaculaire treinreis. Er stappen ook zeven krokodillen in, een nijlpaardenfamilie, een varken met negen biggetjes en zelfs twee aangeklede hondjes. Bij elke halte wordt de coupé voller en vrolijker. De enige die niets merkt, is papa – want hij kijkt alleen naar zijn telefoon. Daar weet de tijger wel raad mee!
Dit stralende zomerse prentenboek laat op een speelse manier zien wat je mist door te lang op je telefoon te zitten. Een boekentip van collega Lonneke. Met vrolijke, sprekende illustraties. Thema’s: mediagebruik, aandacht, fantasie, dieren, dagje uit, voertuigen, rijmen. Ideeën voor activiteiten: praten over mediagebruik, tekenen van gekke dieren in de trein, rijmwoorden afmaken, samen tellen.
Groep 1/2
Meer informatie en reserverenBeloofd is beloofd
Hoog in de nevelige bergen wonen de kleine rode pandazusjes Jik en Len. Ze hebben hun moeder beloofd ALTIJD bij elkaar te blijven en NOOIT te ver van huis te dwalen. Op een dag gaat de avontuurlijke Jik toch de wijde wereld in. Wat moet Len nu doen?
Een mooi, leuk en toch ook spannend verhaal over op avontuur gaan. Maar ook wat er dus kan gebeuren als je jezelf niet aan alle regels houdt. Een ‘spannend’ boek op rijm, mooie en sprekende illustraties.
Thema's – familie, wereld en avontuur. Tips van leesmediaconsulent Lonneke: Bedenk samen waarom de kleine panda’s niet voorbij de dennenboom en de rotsen mogen. Of WAT er achter de rotsen zou kunnen zijn. Familie – met wie zou je wel eens op avontuur willen, waarom en waar naar toe? Land/wereldkaart - visueel maken wie waar eens geweest is. Aanleiding voor gesprekken met kinderen over bijv. Regels en waarom die er zijn. Vanaf 4 jaar.
Groep 1/2
Avonturen beleven met je fantasie
Het boek gaat over Mila die met al haar fantasie de meest mooie figuren ziet ontstaan. Met die fantasie beleeft ze avonturen.
Leesmediaconsulent Jacqueline over dit boek: er gebeurt veel in dit boek, kleurig en drukke illustraties. Het gaat meer over fantasie, dan echte avonturen. Er wordt weinig tekst gebruikt. En er zit niet echt een verhaallijn in. Wel leuk dat er vragen gesteld worden waar de kinderen over na kunnen denken.
Je kunt kinderen na het lezen mooie tekeningen laten maken over fantasieën.
Groep 1/2
Jij bepaalt het verhaal
Op het strand vinden de kleine piraten een geheimzinnige boodschap in een fles. Op Papegaaieneiland ligt er een schat. Maar de tocht is vol hindernissen. Marie en Jack hebben jou nodig!
Een enorm leuk boek volgens leesmediaconsulent Lonneke. ‘Piraten’ kom je niet snel tegen en dan kan je zelf ook nog kiezen hoe het verhaal verloopt. Een echt avontuur wat je meerdere keren kan lezen. Met sprekende illustraties, kleine grapjes en rijke teksten. Zet deze in bij bijvoorbeeld een bepaald thema, denk aan Piraten, Avontuur, Zee (dieren) maar ook keuzes maken/zelfvertrouwen. Denk ook aan creatieve opdrachten, rijm/vers of een verhaal. Of ga zelf een schat maken – een grote kist waar ieder kind een ‘schat’ in kan stoppen. Ook zet het boek aan tot gesprekken, laat kinderen bedenken hoe Papegaaieiland eruit ziet en wat ze er zullen vinden.
Groep 1/2
Meer informatie en reserverenIk neem je mee
Een meisje komt met een ballon, tekenpapier en potloden de kamer van een zieke jongen binnen. Samen beginnen ze een magisch avontuur: vliegend over de wereld, langs tropische vogels, winterlandschappen, een kleurrijke onderwaterwereld en een spetterend oerwoud.
Dit tekstloze prentenboek wordt getipt door onze collega Celina. Auteur Linde Faas vertelt talloze verhalen in prachtige, fantasierijke illustraties, en laat ruimte voor je eigen verbeelding. Perfect voor activiteiten met kinderen: laat ze het verhaal zelf verzinnen, per bladzijde een zin bedenken of tekenen hoe het verder gaat. Bespreek kleuren, dieren en gevoelens van de jongen – en hoe die veranderen van begin tot eind. Zo wordt lezen een creatieve ontdekkingsreis.
Een boek voor kinderen vanaf ongeveer 4 jaar, maar al eerder ook om voor te lezen.
Groep 1/2
Meer informatie en reserverenOver een jongen, de tijd en een vliegend tapijt
Amir is vreselijk verdrietig. De allerliefste hond van de wereld is dood. Op de plek naast zijn bed waar Oela altijd sliep, heeft zijn moeder een oud tapijt neergelegd. Maar het is geen gewoon tapijt: het stelt zich voor als Zafar Omar Emín Faroek de Veertiende (kortweg: Zoef) en het kan vliegen! Zoef en Amir gaan op een avontuurlijke reis naar de Grens om Oela terug te halen voordat zij definitief oversteekt. Onderweg komen ze een bonte stoet figuren tegen die het tweetal proberen te helpen (of juist niet?) Komen ze op tijd om Oela weer mee naar huis te nemen?
Een boekentip van leesmediaconsulent Celina: Zoef! is een boek over verdriet, maar dan heel aangenaam verpakt. Het verhaal heeft alle kwaliteiten waar Janneke Schotveld om bekend staat: het is fantasierijk, het heeft humor en regelmatig is er een knipoog naar misstanden in de maatschappij. Echt een bijzonder en mooi boek. Nadia Meezen maakte de prachtige illustraties.
De setting en de voorkant roepen meteen al een sprookjesachtig gevoel op. Je waant je in 1001 nacht. Zoef! is een aangrijpend verhaal waarbij ik in ieder geval wel een traantje heb weg moeten pinken. De schrijfstijl is heel poëtisch en aangrijpend. Het is heel beeldend geschreven en dat zorgt ervoor dat het vlot wegleest. Dit zal kinderen ook zeker aanspreken.
Zoef! is een vliegend tapijt en hij is eigenlijk de lijm van het verhaal. Amir is verdrietig wegens het overlijden van zijn hond en gaat op avontuur om haar te proberen te redden. Deze speurtocht gaat over zoveel meer dan alleen de zoektocht naar zijn hond. De onderliggende boodschap over liefde en loslaten is heel erg mooi gedaan. Er zitten enkele sterke pareltjes van uitspraken tussen ‘het gaat om de reis, niet om de bestemming’. Ik kan daar erg van genieten en je kunt hier ook goed met de kinderen over praten. Ook zitten er verwijzingen naar sprookjes en verhalen in die je mooi als leerkracht kunt duiden.
Dit boek is zeer geschikt als voorleesboek in de klas. Het boek nodigt uit tot mooie gesprekken met en tussen leerlingen. Rouwverwerking (van een huisdier) is hierin een mooi thema zonder al te veel lading.
Het is geschikt om voor te lezen vanaf 7 jaar of om zelf te lezen vanaf 8 jaar.
Groep 3/4
Koekjesmysterie brengt culturen bij elkaar
Maysa en Musa Malik zijn een tienjarige tweeling met totaal verschillende karakters. Tijdens de ramadan organiseert hun moskee een koekjesbakevenement, maar vlak voor de prijsuitreiking worden alle creaties vernield. Vastberaden gaan Maysa en Musa op onderzoek uit om de dader te vinden. Het resultaat is een spannend en toegankelijk verhaal dat goed aansluit bij kinderen in groep 3/4. Mooi om te zien hoe de tweeling, ondanks hun verschillen, elkaar steeds weet aan te vullen en te helpen. Het verhaal geeft daarnaast een inkijkje in de ramadan, waardoor kinderen spelenderwijs kennismaken met tradities, gebruiken en gewoonten.
Leesmediaconsulent Kim tipt dit boek: ideaal om uit voor te lezen, maar ook om zelf te lezen. Het biedt herkenning voor sommige kinderen, en voor anderen nieuwe inzichten. Tegelijkertijd nodigt het uit tot gesprekken over cultuur, diversiteit en geloof, en sluit het mooi aan bij activiteiten zoals samen koekjes bakken of een bezoek aan de moskee.
Groep 3/4
Meer informatie en reserverenIedereen is verschillend
Seef houdt van vliegen. Maar na een storm wordt hij wakker op het strand. Yasim vindt hem en wil hem graag helpen. Maar er lijkt iets anders aan Seef.. Maar wat? De volgende dag blijken er nog meer kinderen in het dorp ineens verschenen te zijn.
Leesmediaconsulent Yessica over dit boek: Het is een makkelijk te lezen, inclusief boek. De kinderen in het boek zijn anders dan de mensen in het dorp gewend zijn. Een van de personages in het boek benoemt ook letterlijk dat hij dat merkt maar spreekt ook zichzelf toe als hij daar een vooroordeel over blijkt te hebben.
Een fijn boek om te gebruiken als aanleiding om in groep 3 en groep 4 met de kinderen te praten over verschillen tussen mensen. Zijn we allemaal hetzelfde? En hoe ga je daarmee om? Wat zijn vooroordelen?
Groep 3/4
Meer informatie en reserverenJij bent de held
Op avontuur? Dat gaat haast als vanzelf in het Jungleavontuur van Lily Murray. Al lezend maken de leerlingen zelf keuzes, wie wil je zijn, wat trek je aan, wat neem je mee? Iedere bladzijde stelt de lezer weer voor een keuze waardoor jouw leerlingen uiteindelijk hun eigen verhaal samen stellen. Op de laatste bladzijde mogen zij zelf kiezen hoe hun avontuur afloopt: Je neemt iets uit de jungle mee naar huis, je koopt een tropisch eiland, je komt vast te zitten in een mijn, en nog vele andere opties.
Leesmediaconsulent Yessica over dit boek: het is vooral fijn om in te zetten wanneer je met je leerlingen aan de doelen rondom creatief schrijven gaat werken. Het verhaal laat zien waar je allemaal over na gaat denken wanneer je begint aan het schrijven van een avontuur.
Doordat de laatste bladzijde opties geeft voor het vervolg maar deze ook nog redelijk open zijn is het een ideaal begin om de leerlingen vervolgens verder te laten nadenken en schrijven. Wat gaat er nu gebeuren etc.
Daarnaast is dit boek ook een voorbeeld bij het maken van een ja-nee schema of keuze diagram. Laat bijvoorbeeld de leerlingen in de hogere klassen dit boek eens gebruiken als voorbeeld om zelf een keuzediagram te maken.
Groep 3/4
De gamehelden gaan de strijd weer aan!
Deze keer strijden de Gamehelden met de superschurken. Manú krijgt een bericht uit de toekomst; de superschurken hebben de aarde vernietigd. De gamehelden komen in actie om de toekomst te veranderen. Elke bladzijde is een avontuur.
Tips van leesmediaconsulent Lonneke: dit boek is deel 7. Ik zou wel aanraden om eerst de andere delen te lezen zodat de personages en de geschiedenis duidelijk is. Al proberen ze dat kort samen te vatten aan het begin van het boek. Het avontuur spat van elke bladzijde af, ondersteund door de levendige en kleurrijke illustraties. Dit boek staat echt voor leesplezier.
Thema's: samenwerken – samen een, moeilijke, opdracht uitvoeren/oplossen. Gamen is ook een onderwerp waar het boek bij aansluit.
Superkrachten - welke superkrachten zou jij willen hebben en waarom. Misschien superkrachten m.b.t. het milieu of een maatschappelijk onderwerp.
Creativiteit – Tekenopdracht; Hoe zien de superschurken eruit of een illustratie bij een gebeurtenis uit het boek laten tekenen. Schrijven; de robo – apiekoepolips, hoe ziet deze eruit.
Topo – speelt zich af in Amerika
Vanaf 7 jaar. Groep 5/6
Verborgen rijkdom onder je huis
Het boek gaat over Zilver, wiens ouders de loterij hebben gewonnen met een bedrag van 800 miljoen euro. Om te voorkomen dat anderen hun rijkdom ontdekken, bouwen ze onder hun huis een enorm onderhuis met een achtbaan, dierentuin, bioscoop, bibliotheek en fitnessruimte.
Leesmediaconsulent Irene over dit boek: het geheim van het onderhuis is een avontuurlijk en fantasierijk boek. Kinderen kunnen helemaal opgaan in de spectaculaire wereld van het onderhuis, maar tegelijkertijd draait het verhaal ook om thema's als vriendschap, moed en eerlijkheid. Dat maakt het niet alleen spannend en grappig, maar ook herkenbaar. Het is een leuk boek om te lezen vanaf groep 5.
Dit verhaal leent zich uitstekend voor een creatieve verwerking. Zo kun je kinderen laten ontwerpen hoe hun eigen droomhuis eruit zou zien. Welke moderne technische snufjes mogen daar niet in ontbreken? En hoe maak je het huis tegelijkertijd duurzaam? Daarnaast biedt het boek een mooie aanleiding voor een klassengesprek over het thema rijkdom. Wat betekent rijkdom eigenlijk? Is dat alleen veel geld hebben, of kan rijkdom ook zitten in vriendschap, gezondheid of mooie herinneringen? Met wie zou jij je rijkdom willen delen?
Groep 5/6
Meer informatie en reserveren
(Niet zo) rampzalige avonturen
Ken je dat, een moeder die steeds roept: ‘Kijk uit!’ ‘Pas op!’ ‘Niet doen!’? Herre heeft zo’n moeder die overal gevaar ziet. Daardoor mag hij niet mee op schoolreis of naar kinderfeestjes. Maar met een nieuwe buurman rolt hij van het ene avontuur in het andere.
Dit boek stond al een tijdje ongelezen in de kast van Valery, en nu pas ontdekte ze hoe leuk het is! Elk hoofdstuk eindigt spannend, waardoor je verder wilt lezen. ‘Ik ben zelfs nieuwsgierig naar de vervolgdelen: De (nogal) ijzingwekkende zoektocht van Herre en De (zeer) bloedstollende expeditie van Herre.’
Het boek is prima geschikt om zelf te lezen, maar ook om in de klas voor te lezen. Het avontuur nodigt uit tot doorlezen én tot gesprek: wat zou jij doen als je zo’n overbeschermende moeder had? Zo is dit niet alleen een spannend boek, maar ook een mooie aanleiding om met kinderen over zelfvertrouwen te praten.
Groep 5/6
Meer informatie en reserverenAvonturen tijdens het vogelspotten
Twitch is een jongen die een passie heeft voor vogelsspotten. Zelfs thuis in zijn slaapkamer heeft hij een nestje voor zijn duiven gemaakt. Wanneer de zomervakantie begint gaat Twitch het bos in, naar de vogelspottersplek die hij zelf gebouwd heeft. Diep verscholen tussen de struiken geniet hij van de vogels. Maar dan is het ineens druk in het bos met agenten. Zij blijken op zoek te zijn naar een inbreker die ontsnapt uit, hij zou zich schuilhouden in hetzelfde bos. Zou Twitch kunnen helpen bij het opsporen van deze dief? Ondertussen lees je ook over Twitch en een aantal klasgenoten waar hij door gepest wordt. Door omstandigheden komen zij elkaar steeds in het bos tegen en is Twitch zoekende hoe hij hiermee om moet gaan. Wat als je pestkop ook ineens zijn andere kant laat zien.
Leesmediaconsulent Yessica over dit boek: een boek met daarin een spannende verhaallijn waardoor je blijft lezen. Ondertussen komen er onderwerpen naar voren die voor veel kinderen herkenbaar kunnen zijn, pesten, vriendschap, elkaar helpen. Zowel een fijn boek om zelf te lezen maar ook prima inzetbaar als voorleesboek.
Dit boek is heel goed te koppelen aan thema over vogels of dieren in het algemeen. Doordat Twitch veel over vogels verteld kun je daar goed op aanhaken met informatie over deze dieren. Of juist de kinderen zelf op onderzoek uit te laten gaan na het lezen over een vogel. Welke informatie kunnen jullie vinden in de schoolbibliotheek of online? Maar ook het pesten en vriendschap zijn onderwerpen die in dit boek aan de orde komen waardoor dit ook een goede opstap is om met de klas in gesprek te gaan hierover.
Groep 5/6
Griezelverhaal op Curaçao
Het boek neemt je mee in de belevingswereld van vier broers die in de ban raken van een mysterieus huisje en een zogenaamd ‘moddernest’. Wat begint als een spannend avontuur, krijgt al snel een griezelige wending. Want met brua, de traditionele zwarte magie van het eiland, valt niet te spotten.
Leesmediaconsulent Jacqueline over dit boek: het is een avontuurlijk maar ook zeer spannend boek. Leerlingen maken kennis met de cultuur van Curaçao, inclusief een verklarende woordenlijst voor het Papiaments. In het begin is het even lastig om in het verhaal te komen.
Thema’s als broederliefde, vertrouwen, bijgeloof én emigratie naar Nederland komen allemaal aan bod in dit boek.
Ga met je klas eens op zoek naar zwarte magie, in welke landen is dit een traditie. Vraagstukken als bijgeloof en vaste rituelen geven mooie vervolg gesprekken.
Ook kan er gewerkt worden aan vreemde talen, met de woordenlijst achterin kun je misschien wel een brief in het Papiaments maken.
Groep 5/6
Spannend fantasy verhaal in de 17e eeuw
Mini Malou, een twaalfjarige dromenjager, verzamelt vergeten dromen in de verborgen bibliotheek van hun citadel. Wanneer ze ontdekt dat iemand de koning wil vergiftigen met duistere dromen, zet ze samen met haar droomwezen Lalu en vriend Rafi alles op alles om hem te redden. Gaat het hen lukken in deze spannende tocht?
Leesmediaconsulent Kim over dit boek: het is een leuk, spannend boek waar je even in moet duiken. Het verhaal speelt zich af in de zeventiende eeuw in India. Dit is een mooi perspectief vanuit waar je het verhaal leest. Het boek heeft veel fantasie-elementen en is goed geschreven. Het heeft een wat langere opbouw, maar als je er eenmaal inzit, wil je het verhaal verder blijven lezen en blijft het spannend tot het einde.
Dit boek kan voorgelezen worden in de groep of de kinderen kunnen het zelfstandig lezen. Het boek kan gekoppeld worden aan zaakvakken als het gaat om India of de zeventiende eeuw. Er komen mooie voorbeelden terug over het leven in deze tijd in India. Daarnaast leent het boek zich goed om een creatief schijfopdracht te doen, bijvoorbeeld door de kinderen een ander einde te laten schrijven. Je kunt een creatieve verwerkingsopdracht toevoegen door de kinderen hun eigen dromenbrouwsels te laten knutselen en een gesprek te voeren over hoe hun dromen eruit zouden zien.
Groep 6/7/8
De raadselbreker
Obbe woont gelukkig in de Boekenburcht, waar alle kennis van Norgië wordt bewaard. Alles verandert wanneer hij per ongeluk het mysterieuze Zevende Boek vindt – een boek dat absoluut niet in verkeerde handen mag vallen. Zijn missie: het veilig naar de andere kant van Norgië brengen. Wat volgt is een spannende reis vol gevaar, waarin hij samen met Darja rovers en andere tegenstanders trotseert.
Leesmediaconsulent Yessica: het verhaal leest vlot en zit vol actie, waardoor je blijft doorlezen. Fans van series als De Grijze Jager en Brief voor de Koning zullen smullen van dit avontuur. In de bovenbouw is het boek ideaal om voor te lezen en te bespreken: Obbe staat regelmatig voor moeilijke keuzes, perfect om in de klas over na te praten. De bijgevoegde landkaart nodigt uit om de reis mee te volgen en creatief te verwerken met tekeningen en eigen aanvullingen, waardoor het verhaal nog meer tot leven komt.
Groep 7/8
Meer informatie en reserverenWat als je geen schaduw hebt?
Het weesmeisje Jinna (13 jaar, ik persoon) heeft een geheim; ze heeft geen schaduw. Met haar hond Scharrie vlucht ze naar het land Umbrador, waar iedereen een magische schaduw heeft. Kan ze de kwade heerser en zijn draak verslaan om Ubrador te redden? Heb jij wel eens goed naar je eigen schaduw gekeken?
Hoe tof is het als je meegenomen kan worden naar een land met magische schaduwen. Je eigen schaduw moet je nog ontdekken, ontwikkelen....je schaduw moet nog groeien. Net als Jinna nog moet groeien in haar kennis van het land en zichzelf. Dit vraagt een beetje geduld maar met elke belangrijke ervaring wordt de schaduw een beetje rijker.
Leesmediaconsulent Lonneke over dit boek: een boek waarbij je vanaf de eerste hoofdstukken in een avontuur beland. Een avontuur over familie/vrienden, jezelf zijn en ontwikkelen. Een avontuur over vertrouwen en moed. Je voelt dat er iets speciaals met Jinna is maar wat? Het boek is een reis naar en in Umbrador die je per hoofdstuk verder naar het einde brengt. En wat voor een einde!!! Voor in de klas:
- Hoe zouden de kinderen denken dat hun schaduw eruit ziet. Ze laten nadenken over wat hun schaduw dan zegt over hun (kwaliteiten, interesses, hobby's).
- Stoppen bij het gedeeltje dat Jinna door de tunnel gaat. Waar denken de kinderen dat ze uitkomt. Het verhaal verder schrijven.
Groep 7/8
Meer informatie en reserveren
Op zoek naar een verdwenen tempel
Noah en Finn gaan samen met hun vriendin Tess en tante Lara op zoek naar een verdwenen tempel op eiland Kivamba. Het mysterieuze eiland zit vol gevaren en raadsels, zeker wanneer Riff en zijn helpers hen op de hielen zitten. Overleven ze dit avontuur?
In het verhaal ontdekken de kinderen allerlei survivalvaardigheden, zoals knopen leggen en vuur maken. Leuk om in de klas zelf uit te proberen: welke kwaliteiten heb jij nodig om te overleven? Daarnaast komen er veel puzzels en geheime codes voorbij. Laat je klas een eigen code bedenken of een escapepuzzel maken. Ook de maskers met verborgen krachten uit het boek zijn een creatieve inspiratie om na te maken.
Het boek leest vlot en spannend, bijna alsof je een film kijkt – een echt samenleesboek volgens leesmediaconsulent Jacqueline!
Groep 7/8
Meer informatie en reserverenOver straatkunst en het mysterie rondom Banksy
Storm en zijn vrienden Jimi, Juul en Lara vormen samen de Blockbusters, een club die spannende avonturen beleeft en mysteries ontrafelt. Ze
ontdekken dat een Banksy-muurschildering wordt verkocht. Ze willen de kunstenaar waarschuwen, maar niemand weet wie hij is. Terwijl ze zelf een kunstwerk maken om contact te leggen, worden ze gevolgd door politie en een journaliste. Dan verschijnt plots een geheimzinnig nieuw Banksy-teken…
Volgens leesmediaconsulent Kim: een spannend, vlot te lezen boek! Het is het zesde deel in de blockbusters-serie, maar prima onafhankelijk te lezen. Leuk voor kinderen uit de bovenbouw die van spannende, avontuurlijke boeken houden. Het thema rondom Banksy vind ik mooi verweven in het boek, een goede balans tussen feitjes en verhaallijn.
Dit boek geeft buiten dat het een spannend verhaal is, heel veel informatie over de kunstenaar Bansky? Waarom weet niemand wie hij is? Het geeft mooie inzichten over de invloed van kunst. Tijdens creatieve lessen kan hierop ingehaakt worden, maar ook tijdens geschiedenislessen.
Groep 7/8
Meer informatie en reserverenAls je houdt van natuur en avontuur
Het boek start met een kaart van Serendib.Dit is een eiland met een gebergte, het koninklijk paleis, een grote bibliotheek en een centrum. In het Hanthana gebergte speelt ‘Het meisje dat een panter kwijt was’ zich af.
Leesmediaconsulent Celina over dit boek: direct als ik start met lezen zit ik helemaal in het verhaal. In mijn gedachten ren ik mee met Selvi door de prachtige natuur, die beeldend wordt beschreven door Farook. Tijdens haar vele wandelingen die zij maakt door de bergen ontwikkelt ze een bijzondere vriendschap met Lokka, een panter. Dat dit geen gewone panter is blijkt al gauw in het boek. Om zijn prachtige gouden ringen is het een gewilde panter. Lukt het Selvi om Lokka te beschermen en voor hun vrijheid te vechten?
Dit boek staat niet voor niks op de tiplijst kinderjury 2024. Het leest heerlijk weg. Ik ben zelf op vakantie geweest in Sri lanka (voorheen Serendib) en dat maakte het voor mij extra leuk om te lezen. Ik raad dit boek aan voor...
...fans van de eerste twee delen; ‘Het meisje dat op een olifant ontsnapte’ en ‘De jongen die met en walvis zwom’
...lezers die houden van fictieve, tropische werelden.
...lezers die houden van dieren!
Groep 7/8
Een kijkje in het puberbrein
Raaf woont tijdelijk met haar moeder op een camping. Raaf is wordt geschorst op school, haar vader is onbereikbaar en de caravan waar ze verblijven spreekt in het boek helemaal tot de verbeelding. Auteur Annejan Mieras laat je vanaf de eerste hoofdstukken al gelijk in het wereldje van Raaf stappen en je kan je direct inleven in haar puberbrein en de problemen waar ze mee worstelt. Raaf ontdekt achter de camping een bos waar je eigenlijk niet in mag. Een jongen die ze ontmoet op de camping blijkt ook dit bos vaak in te gaan. Maar wat doet hij daar? Langzaam ontdekt Raaf ook nog dat haar moeder dingen voor haar achterhoudt over de reden van het niet kunnen bereiken van haar vader. Raaf kan het niet laten om op ontdekking te gaan.
Het verhaal neemt je mee langs verschillende onderwerpen waarover je met leerlingen in gesprek kunt gaan. Armoede, de dood, ouders die verkeerde keuzes maken, vriendschap en nog veel meer. Moeilijke onderwerpen knap in een makkelijk te lezen boek gevangen.
Onze leesmediaconsulent Yessica tipt: in het boek ontmoet Raaf de zoon van de campingbaas, Nicolaas. Hij zit achter de toonbank en leest het boek: Het mysterie van niks en oneindig veel snot van Jan Paul Schutten. Een pracht van een informatief boek met rijke teksten. Opgedeeld in korte vragen die beantwoord worden. Een mooie manier om tijdens het lezen van het ene boek boekpromotie te doen voor een ander (informatief boek). Juist omdat er in beide boeken veel aandacht is voor sterren en het heelal is hier een mooie verbinding te leggen. Op deze manier laat je kinderen ervaren dat wanneer je leest over een onderwerp het heel tof kan zijn om ook in andere bronnen informatie hierover op te zoeken.
Vanaf 9 jaar.


