
Boekentips voor de Kinderboekenweek
Het thema van de Kinderboekenweek 2025 is “Vol Avontuur”. Speciaal voor jou hebben we boekentips over boeken met lekker veel avontuur op een rij gezet.
Een tijger in de trein
Ik zat met papa in de trein. We gingen naar de zee.
En toen – geloof het of niet – reed er een tijger met ons mee!
En dat is nog maar het begin van deze spectaculaire treinreis. Er stappen ook zeven krokodillen in, een nijlpaardenfamilie, een varken met negen biggetjes en zelfs twee aangeklede hondjes. Bij elke halte wordt de coupé voller en vrolijker. De enige die niets merkt, is papa – want hij kijkt alleen naar zijn telefoon. Daar weet de tijger wel raad mee!
Dit stralende zomerse prentenboek laat op een speelse manier zien wat je mist door te lang op je telefoon te zitten. Een boekentip van collega Lonneke. Met vrolijke, sprekende illustraties. Thema’s: mediagebruik, aandacht, fantasie, dieren, dagje uit, voertuigen, rijmen. Ideeën voor activiteiten: praten over mediagebruik, tekenen van gekke dieren in de trein, rijmwoorden afmaken, samen tellen.
Groep 1/2
Meer informatie en reserverenBeloofd is beloofd
Hoog in de nevelige bergen wonen de kleine rode pandazusjes Jik en Len. Ze hebben hun moeder beloofd ALTIJD bij elkaar te blijven en NOOIT te ver van huis te dwalen. Op een dag gaat de avontuurlijke Jik toch de wijde wereld in. Wat moet Len nu doen?
Een mooi, leuk en toch ook spannend verhaal over op avontuur gaan. Maar ook wat er dus kan gebeuren als je jezelf niet aan alle regels houdt. Een ‘spannend’ boek op rijm, mooie en sprekende illustraties.
Thema's – familie, wereld en avontuur. Tips van leesmediaconsulent Lonneke: Bedenk samen waarom de kleine panda’s niet voorbij de dennenboom en de rotsen mogen. Of WAT er achter de rotsen zou kunnen zijn. Familie – met wie zou je wel eens op avontuur willen, waarom en waar naar toe? Land/wereldkaart - visueel maken wie waar eens geweest is. Aanleiding voor gesprekken met kinderen over bijv. Regels en waarom die er zijn. Vanaf 4 jaar.
Groep 1/2
Avonturen beleven met je fantasie
Het boek gaat over Mila die met al haar fantasie de meest mooie figuren ziet ontstaan. Met die fantasie beleeft ze avonturen.
Leesmediaconsulent Jacqueline over dit boek: er gebeurt veel in dit boek, kleurig en drukke illustraties. Het gaat meer over fantasie, dan echte avonturen. Er wordt weinig tekst gebruikt. En er zit niet echt een verhaallijn in. Wel leuk dat er vragen gesteld worden waar de kinderen over na kunnen denken.
Je kunt kinderen na het lezen mooie tekeningen laten maken over fantasieën.
Groep 1/2
Jij bepaalt het verhaal
Op het strand vinden de kleine piraten een geheimzinnige boodschap in een fles. Op Papegaaieneiland ligt er een schat. Maar de tocht is vol hindernissen. Marie en Jack hebben jou nodig!
Een enorm leuk boek volgens leesmediaconsulent Lonneke. ‘Piraten’ kom je niet snel tegen en dan kan je zelf ook nog kiezen hoe het verhaal verloopt. Een echt avontuur wat je meerdere keren kan lezen. Met sprekende illustraties, kleine grapjes en rijke teksten. Zet deze in bij bijvoorbeeld een bepaald thema, denk aan Piraten, Avontuur, Zee (dieren) maar ook keuzes maken/zelfvertrouwen. Denk ook aan creatieve opdrachten, rijm/vers of een verhaal. Of ga zelf een schat maken – een grote kist waar ieder kind een ‘schat’ in kan stoppen. Ook zet het boek aan tot gesprekken, laat kinderen bedenken hoe Papegaaieiland eruit ziet en wat ze er zullen vinden.
Groep 1/2
Meer informatie en reserverenIk neem je mee
Een meisje komt met een ballon, tekenpapier en potloden de kamer van een zieke jongen binnen. Samen beginnen ze een magisch avontuur: vliegend over de wereld, langs tropische vogels, winterlandschappen, een kleurrijke onderwaterwereld en een spetterend oerwoud.
Dit tekstloze prentenboek wordt getipt door onze collega Celina. Auteur Linde Faas vertelt talloze verhalen in prachtige, fantasierijke illustraties, en laat ruimte voor je eigen verbeelding. Perfect voor activiteiten met kinderen: laat ze het verhaal zelf verzinnen, per bladzijde een zin bedenken of tekenen hoe het verder gaat. Bespreek kleuren, dieren en gevoelens van de jongen – en hoe die veranderen van begin tot eind. Zo wordt lezen een creatieve ontdekkingsreis.
Een boek voor kinderen vanaf ongeveer 4 jaar, maar al eerder ook om voor te lezen.
Groep 1/2
Meer informatie en reserverenOver een jongen, de tijd en een vliegend tapijt
Amir is vreselijk verdrietig. De allerliefste hond van de wereld is dood. Op de plek naast zijn bed waar Oela altijd sliep, heeft zijn moeder een oud tapijt neergelegd. Maar het is geen gewoon tapijt: het stelt zich voor als Zafar Omar Emín Faroek de Veertiende (kortweg: Zoef) en het kan vliegen! Zoef en Amir gaan op een avontuurlijke reis naar de Grens om Oela terug te halen voordat zij definitief oversteekt. Onderweg komen ze een bonte stoet figuren tegen die het tweetal proberen te helpen (of juist niet?) Komen ze op tijd om Oela weer mee naar huis te nemen?
Een boekentip van leesmediaconsulent Celina: Zoef! is een boek over verdriet, maar dan heel aangenaam verpakt. Het verhaal heeft alle kwaliteiten waar Janneke Schotveld om bekend staat: het is fantasierijk, het heeft humor en regelmatig is er een knipoog naar misstanden in de maatschappij. Echt een bijzonder en mooi boek. Nadia Meezen maakte de prachtige illustraties.
De setting en de voorkant roepen meteen al een sprookjesachtig gevoel op. Je waant je in 1001 nacht. Zoef! is een aangrijpend verhaal waarbij ik in ieder geval wel een traantje heb weg moeten pinken. De schrijfstijl is heel poëtisch en aangrijpend. Het is heel beeldend geschreven en dat zorgt ervoor dat het vlot wegleest. Dit zal kinderen ook zeker aanspreken.
Zoef! is een vliegend tapijt en hij is eigenlijk de lijm van het verhaal. Amir is verdrietig wegens het overlijden van zijn hond en gaat op avontuur om haar te proberen te redden. Deze speurtocht gaat over zoveel meer dan alleen de zoektocht naar zijn hond. De onderliggende boodschap over liefde en loslaten is heel erg mooi gedaan. Er zitten enkele sterke pareltjes van uitspraken tussen ‘het gaat om de reis, niet om de bestemming’. Ik kan daar erg van genieten en je kunt hier ook goed met de kinderen over praten. Ook zitten er verwijzingen naar sprookjes en verhalen in die je mooi als leerkracht kunt duiden.
Dit boek is zeer geschikt als voorleesboek in de klas. Het boek nodigt uit tot mooie gesprekken met en tussen leerlingen. Rouwverwerking (van een huisdier) is hierin een mooi thema zonder al te veel lading.
Het is geschikt om voor te lezen vanaf 7 jaar of om zelf te lezen vanaf 8 jaar.
Groep 3/4
Koekjesmysterie brengt culturen bij elkaar
Maysa en Musa Malik zijn een tienjarige tweeling met totaal verschillende karakters. Tijdens de ramadan organiseert hun moskee een koekjesbakevenement, maar vlak voor de prijsuitreiking worden alle creaties vernield. Vastberaden gaan Maysa en Musa op onderzoek uit om de dader te vinden. Het resultaat is een spannend en toegankelijk verhaal dat goed aansluit bij kinderen in groep 3/4. Mooi om te zien hoe de tweeling, ondanks hun verschillen, elkaar steeds weet aan te vullen en te helpen. Het verhaal geeft daarnaast een inkijkje in de ramadan, waardoor kinderen spelenderwijs kennismaken met tradities, gebruiken en gewoonten.
Leesmediaconsulent Kim tipt dit boek: ideaal om uit voor te lezen, maar ook om zelf te lezen. Het biedt herkenning voor sommige kinderen, en voor anderen nieuwe inzichten. Tegelijkertijd nodigt het uit tot gesprekken over cultuur, diversiteit en geloof, en sluit het mooi aan bij activiteiten zoals samen koekjes bakken of een bezoek aan de moskee.
Groep 3/4
Meer informatie en reserverenIedereen is verschillend
Seef houdt van vliegen. Maar na een storm wordt hij wakker op het strand. Yasim vindt hem en wil hem graag helpen. Maar er lijkt iets anders aan Seef.. Maar wat? De volgende dag blijken er nog meer kinderen in het dorp ineens verschenen te zijn.
Leesmediaconsulent Yessica over dit boek: Het is een makkelijk te lezen, inclusief boek. De kinderen in het boek zijn anders dan de mensen in het dorp gewend zijn. Een van de personages in het boek benoemt ook letterlijk dat hij dat merkt maar spreekt ook zichzelf toe als hij daar een vooroordeel over blijkt te hebben.
Een fijn boek om te gebruiken als aanleiding om in groep 3 en groep 4 met de kinderen te praten over verschillen tussen mensen. Zijn we allemaal hetzelfde? En hoe ga je daarmee om? Wat zijn vooroordelen?
Groep 3/4
Meer informatie en reserverenJij bent de held
Op avontuur? Dat gaat haast als vanzelf in het Jungleavontuur van Lily Murray. Al lezend maken de leerlingen zelf keuzes, wie wil je zijn, wat trek je aan, wat neem je mee? Iedere bladzijde stelt de lezer weer voor een keuze waardoor jouw leerlingen uiteindelijk hun eigen verhaal samen stellen. Op de laatste bladzijde mogen zij zelf kiezen hoe hun avontuur afloopt: Je neemt iets uit de jungle mee naar huis, je koopt een tropisch eiland, je komt vast te zitten in een mijn, en nog vele andere opties.
Leesmediaconsulent Yessica over dit boek: het is vooral fijn om in te zetten wanneer je met je leerlingen aan de doelen rondom creatief schrijven gaat werken. Het verhaal laat zien waar je allemaal over na gaat denken wanneer je begint aan het schrijven van een avontuur.
Doordat de laatste bladzijde opties geeft voor het vervolg maar deze ook nog redelijk open zijn is het een ideaal begin om de leerlingen vervolgens verder te laten nadenken en schrijven. Wat gaat er nu gebeuren etc.
Daarnaast is dit boek ook een voorbeeld bij het maken van een ja-nee schema of keuze diagram. Laat bijvoorbeeld de leerlingen in de hogere klassen dit boek eens gebruiken als voorbeeld om zelf een keuzediagram te maken.
Groep 3/4
De gamehelden gaan de strijd weer aan!
Deze keer strijden de Gamehelden met de superschurken. Manú krijgt een bericht uit de toekomst; de superschurken hebben de aarde vernietigd. De gamehelden komen in actie om de toekomst te veranderen. Elke bladzijde is een avontuur.
Tips van leesmediaconsulent Lonneke: dit boek is deel 7. Ik zou wel aanraden om eerst de andere delen te lezen zodat de personages en de geschiedenis duidelijk is. Al proberen ze dat kort samen te vatten aan het begin van het boek. Het avontuur spat van elke bladzijde af, ondersteund door de levendige en kleurrijke illustraties. Dit boek staat echt voor leesplezier.
Thema's: samenwerken – samen een, moeilijke, opdracht uitvoeren/oplossen. Gamen is ook een onderwerp waar het boek bij aansluit.
Superkrachten - welke superkrachten zou jij willen hebben en waarom. Misschien superkrachten m.b.t. het milieu of een maatschappelijk onderwerp.
Creativiteit – Tekenopdracht; Hoe zien de superschurken eruit of een illustratie bij een gebeurtenis uit het boek laten tekenen. Schrijven; de robo – apiekoepolips, hoe ziet deze eruit.
Topo – speelt zich af in Amerika
Vanaf 7 jaar. Groep 5/6
Verborgen rijkdom onder je huis
Het boek gaat over Zilver, wiens ouders de loterij hebben gewonnen met een bedrag van 800 miljoen euro. Om te voorkomen dat anderen hun rijkdom ontdekken, bouwen ze onder hun huis een enorm onderhuis met een achtbaan, dierentuin, bioscoop, bibliotheek en fitnessruimte.
Leesmediaconsulent Irene over dit boek: het geheim van het onderhuis is een avontuurlijk en fantasierijk boek. Kinderen kunnen helemaal opgaan in de spectaculaire wereld van het onderhuis, maar tegelijkertijd draait het verhaal ook om thema's als vriendschap, moed en eerlijkheid. Dat maakt het niet alleen spannend en grappig, maar ook herkenbaar. Het is een leuk boek om te lezen vanaf groep 5.
Dit verhaal leent zich uitstekend voor een creatieve verwerking. Zo kun je kinderen laten ontwerpen hoe hun eigen droomhuis eruit zou zien. Welke moderne technische snufjes mogen daar niet in ontbreken? En hoe maak je het huis tegelijkertijd duurzaam? Daarnaast biedt het boek een mooie aanleiding voor een klassengesprek over het thema rijkdom. Wat betekent rijkdom eigenlijk? Is dat alleen veel geld hebben, of kan rijkdom ook zitten in vriendschap, gezondheid of mooie herinneringen? Met wie zou jij je rijkdom willen delen?
Groep 5/6
Meer informatie en reserveren
(Niet zo) rampzalige avonturen
Ken je dat, een moeder die steeds roept: ‘Kijk uit!’ ‘Pas op!’ ‘Niet doen!’? Herre heeft zo’n moeder die overal gevaar ziet. Daardoor mag hij niet mee op schoolreis of naar kinderfeestjes. Maar met een nieuwe buurman rolt hij van het ene avontuur in het andere.
Dit boek stond al een tijdje ongelezen in de kast van Valery, en nu pas ontdekte ze hoe leuk het is! Elk hoofdstuk eindigt spannend, waardoor je verder wilt lezen. ‘Ik ben zelfs nieuwsgierig naar de vervolgdelen: De (nogal) ijzingwekkende zoektocht van Herre en De (zeer) bloedstollende expeditie van Herre.’
Het boek is prima geschikt om zelf te lezen, maar ook om in de klas voor te lezen. Het avontuur nodigt uit tot doorlezen én tot gesprek: wat zou jij doen als je zo’n overbeschermende moeder had? Zo is dit niet alleen een spannend boek, maar ook een mooie aanleiding om met kinderen over zelfvertrouwen te praten.
Groep 5/6
Meer informatie en reserverenAvonturen tijdens het vogelspotten
Twitch is een jongen die een passie heeft voor vogelsspotten. Zelfs thuis in zijn slaapkamer heeft hij een nestje voor zijn duiven gemaakt. Wanneer de zomervakantie begint gaat Twitch het bos in, naar de vogelspottersplek die hij zelf gebouwd heeft. Diep verscholen tussen de struiken geniet hij van de vogels. Maar dan is het ineens druk in het bos met agenten. Zij blijken op zoek te zijn naar een inbreker die ontsnapt uit, hij zou zich schuilhouden in hetzelfde bos. Zou Twitch kunnen helpen bij het opsporen van deze dief? Ondertussen lees je ook over Twitch en een aantal klasgenoten waar hij door gepest wordt. Door omstandigheden komen zij elkaar steeds in het bos tegen en is Twitch zoekende hoe hij hiermee om moet gaan. Wat als je pestkop ook ineens zijn andere kant laat zien.
Leesmediaconsulent Yessica over dit boek: een boek met daarin een spannende verhaallijn waardoor je blijft lezen. Ondertussen komen er onderwerpen naar voren die voor veel kinderen herkenbaar kunnen zijn, pesten, vriendschap, elkaar helpen. Zowel een fijn boek om zelf te lezen maar ook prima inzetbaar als voorleesboek.
Dit boek is heel goed te koppelen aan thema over vogels of dieren in het algemeen. Doordat Twitch veel over vogels verteld kun je daar goed op aanhaken met informatie over deze dieren. Of juist de kinderen zelf op onderzoek uit te laten gaan na het lezen over een vogel. Welke informatie kunnen jullie vinden in de schoolbibliotheek of online? Maar ook het pesten en vriendschap zijn onderwerpen die in dit boek aan de orde komen waardoor dit ook een goede opstap is om met de klas in gesprek te gaan hierover.
Groep 5/6
Griezelverhaal op Curaçao
Het boek neemt je mee in de belevingswereld van vier broers die in de ban raken van een mysterieus huisje en een zogenaamd ‘moddernest’. Wat begint als een spannend avontuur, krijgt al snel een griezelige wending. Want met brua, de traditionele zwarte magie van het eiland, valt niet te spotten.
Leesmediaconsulent Jacqueline over dit boek: het is een avontuurlijk maar ook zeer spannend boek. Leerlingen maken kennis met de cultuur van Curaçao, inclusief een verklarende woordenlijst voor het Papiaments. In het begin is het even lastig om in het verhaal te komen.
Thema’s als broederliefde, vertrouwen, bijgeloof én emigratie naar Nederland komen allemaal aan bod in dit boek.
Ga met je klas eens op zoek naar zwarte magie, in welke landen is dit een traditie. Vraagstukken als bijgeloof en vaste rituelen geven mooie vervolg gesprekken.
Ook kan er gewerkt worden aan vreemde talen, met de woordenlijst achterin kun je misschien wel een brief in het Papiaments maken.
Groep 5/6
Spannend fantasy verhaal in de 17e eeuw
Mini Malou, een twaalfjarige dromenjager, verzamelt vergeten dromen in de verborgen bibliotheek van hun citadel. Wanneer ze ontdekt dat iemand de koning wil vergiftigen met duistere dromen, zet ze samen met haar droomwezen Lalu en vriend Rafi alles op alles om hem te redden. Gaat het hen lukken in deze spannende tocht?
Leesmediaconsulent Kim over dit boek: het is een leuk, spannend boek waar je even in moet duiken. Het verhaal speelt zich af in de zeventiende eeuw in India. Dit is een mooi perspectief vanuit waar je het verhaal leest. Het boek heeft veel fantasie-elementen en is goed geschreven. Het heeft een wat langere opbouw, maar als je er eenmaal inzit, wil je het verhaal verder blijven lezen en blijft het spannend tot het einde.
Dit boek kan voorgelezen worden in de groep of de kinderen kunnen het zelfstandig lezen. Het boek kan gekoppeld worden aan zaakvakken als het gaat om India of de zeventiende eeuw. Er komen mooie voorbeelden terug over het leven in deze tijd in India. Daarnaast leent het boek zich goed om een creatief schijfopdracht te doen, bijvoorbeeld door de kinderen een ander einde te laten schrijven. Je kunt een creatieve verwerkingsopdracht toevoegen door de kinderen hun eigen dromenbrouwsels te laten knutselen en een gesprek te voeren over hoe hun dromen eruit zouden zien.
Groep 6/7/8
De raadselbreker
Obbe woont gelukkig in de Boekenburcht, waar alle kennis van Norgië wordt bewaard. Alles verandert wanneer hij per ongeluk het mysterieuze Zevende Boek vindt – een boek dat absoluut niet in verkeerde handen mag vallen. Zijn missie: het veilig naar de andere kant van Norgië brengen. Wat volgt is een spannende reis vol gevaar, waarin hij samen met Darja rovers en andere tegenstanders trotseert.
Leesmediaconsulent Yessica: het verhaal leest vlot en zit vol actie, waardoor je blijft doorlezen. Fans van series als De Grijze Jager en Brief voor de Koning zullen smullen van dit avontuur. In de bovenbouw is het boek ideaal om voor te lezen en te bespreken: Obbe staat regelmatig voor moeilijke keuzes, perfect om in de klas over na te praten. De bijgevoegde landkaart nodigt uit om de reis mee te volgen en creatief te verwerken met tekeningen en eigen aanvullingen, waardoor het verhaal nog meer tot leven komt.
Groep 7/8
Meer informatie en reserverenWat als je geen schaduw hebt?
Het weesmeisje Jinna (13 jaar, ik persoon) heeft een geheim; ze heeft geen schaduw. Met haar hond Scharrie vlucht ze naar het land Umbrador, waar iedereen een magische schaduw heeft. Kan ze de kwade heerser en zijn draak verslaan om Ubrador te redden? Heb jij wel eens goed naar je eigen schaduw gekeken?
Hoe tof is het als je meegenomen kan worden naar een land met magische schaduwen. Je eigen schaduw moet je nog ontdekken, ontwikkelen....je schaduw moet nog groeien. Net als Jinna nog moet groeien in haar kennis van het land en zichzelf. Dit vraagt een beetje geduld maar met elke belangrijke ervaring wordt de schaduw een beetje rijker.
Leesmediaconsulent Lonneke over dit boek: een boek waarbij je vanaf de eerste hoofdstukken in een avontuur beland. Een avontuur over familie/vrienden, jezelf zijn en ontwikkelen. Een avontuur over vertrouwen en moed. Je voelt dat er iets speciaals met Jinna is maar wat? Het boek is een reis naar en in Umbrador die je per hoofdstuk verder naar het einde brengt. En wat voor een einde!!! Voor in de klas:
- Hoe zouden de kinderen denken dat hun schaduw eruit ziet. Ze laten nadenken over wat hun schaduw dan zegt over hun (kwaliteiten, interesses, hobby's).
- Stoppen bij het gedeeltje dat Jinna door de tunnel gaat. Waar denken de kinderen dat ze uitkomt. Het verhaal verder schrijven.
Groep 7/8
Meer informatie en reserveren
Op zoek naar een verdwenen tempel
Noah en Finn gaan samen met hun vriendin Tess en tante Lara op zoek naar een verdwenen tempel op eiland Kivamba. Het mysterieuze eiland zit vol gevaren en raadsels, zeker wanneer Riff en zijn helpers hen op de hielen zitten. Overleven ze dit avontuur?
In het verhaal ontdekken de kinderen allerlei survivalvaardigheden, zoals knopen leggen en vuur maken. Leuk om in de klas zelf uit te proberen: welke kwaliteiten heb jij nodig om te overleven? Daarnaast komen er veel puzzels en geheime codes voorbij. Laat je klas een eigen code bedenken of een escapepuzzel maken. Ook de maskers met verborgen krachten uit het boek zijn een creatieve inspiratie om na te maken.
Het boek leest vlot en spannend, bijna alsof je een film kijkt – een echt samenleesboek volgens leesmediaconsulent Jacqueline!
Groep 7/8
Meer informatie en reserverenOver straatkunst en het mysterie rondom Banksy
Storm en zijn vrienden Jimi, Juul en Lara vormen samen de Blockbusters, een club die spannende avonturen beleeft en mysteries ontrafelt. Ze
ontdekken dat een Banksy-muurschildering wordt verkocht. Ze willen de kunstenaar waarschuwen, maar niemand weet wie hij is. Terwijl ze zelf een kunstwerk maken om contact te leggen, worden ze gevolgd door politie en een journaliste. Dan verschijnt plots een geheimzinnig nieuw Banksy-teken…
Volgens leesmediaconsulent Kim: een spannend, vlot te lezen boek! Het is het zesde deel in de blockbusters-serie, maar prima onafhankelijk te lezen. Leuk voor kinderen uit de bovenbouw die van spannende, avontuurlijke boeken houden. Het thema rondom Banksy vind ik mooi verweven in het boek, een goede balans tussen feitjes en verhaallijn.
Dit boek geeft buiten dat het een spannend verhaal is, heel veel informatie over de kunstenaar Bansky? Waarom weet niemand wie hij is? Het geeft mooie inzichten over de invloed van kunst. Tijdens creatieve lessen kan hierop ingehaakt worden, maar ook tijdens geschiedenislessen.
Groep 7/8
Meer informatie en reserverenAls je houdt van natuur en avontuur
Het boek start met een kaart van Serendib.Dit is een eiland met een gebergte, het koninklijk paleis, een grote bibliotheek en een centrum. In het Hanthana gebergte speelt ‘Het meisje dat een panter kwijt was’ zich af.
Leesmediaconsulent Celina over dit boek: direct als ik start met lezen zit ik helemaal in het verhaal. In mijn gedachten ren ik mee met Selvi door de prachtige natuur, die beeldend wordt beschreven door Farook. Tijdens haar vele wandelingen die zij maakt door de bergen ontwikkelt ze een bijzondere vriendschap met Lokka, een panter. Dat dit geen gewone panter is blijkt al gauw in het boek. Om zijn prachtige gouden ringen is het een gewilde panter. Lukt het Selvi om Lokka te beschermen en voor hun vrijheid te vechten?
Dit boek staat niet voor niks op de tiplijst kinderjury 2024. Het leest heerlijk weg. Ik ben zelf op vakantie geweest in Sri lanka (voorheen Serendib) en dat maakte het voor mij extra leuk om te lezen. Ik raad dit boek aan voor...
...fans van de eerste twee delen; ‘Het meisje dat op een olifant ontsnapte’ en ‘De jongen die met en walvis zwom’
...lezers die houden van fictieve, tropische werelden.
...lezers die houden van dieren!
Groep 7/8
Waarom mensen doen wat ze doen
Iedereen heeft wel een reden waarom hij doet zoals hij doet. Bij Erie is die reden een stoornis. Tenminste, dat zegt haar therapeut. Erie háát dat woord. Het klinkt alsof je gestoord bent. Nu gaat ze niet meer naar school, want in haar veilige huis midden in het bos zijn geen klasgenoten, geen prikkels, geen stress… en dus ook geen stoornis. Probleem opgelost! Erie besluit zelf te onderzoeken waarom mensen doen wat ze doen. En de perfecte plek daarvoor is De Vliegenzwam. Een huisjespark in het bos. Daar ontmoet ze Bas. Wat doet hij nou in het bos, in zijn rolstoel? Waarom doet hij zo aardig? En waarom vindt hij haar niet ‘anders’, zoals iedereen? Net als Erie denkt dat ze de antwoorden heeft, blijkt Bas een heel andere reden te hebben. Een die haar leven helemaal op z’n kop zet…
Struikmeisje is een sterk uitgewerkt verhaal over ontdekken wie je bent en wat je nodig hebt. Er ligt weinig nadruk op de oorzaak van beperkingen, veel meer op de frustraties en de uitdagingen. Deze zullen herkenbaar zijn voor veel kinderen die zich op wat voor manier dan ook anders voelen. Een mooi boek om deze onderwerpen in de klas te bespreken, aldus leesmediaconsulent Celina. Tevens vind je Struikmeisje terug in onze leesbevorderingskrat ‘Identiteit’.
Vanaf ongeveer 9 jaar.
Op zoek naar lichtpuntjes
Het bos is al dagenlang donker, en het regent de hele tijd. De dieren zitten moedeloos en mopperend bij elkaar onder een dikke dennentak. ‘Waar is al het licht gebleven?’ vraagt Veldmuis zich vertwijfeld af. ‘Waar zijn de restjes van de zon? We moeten gaan zoeken! Er moet toch nog wat over zijn, ergens? ’ Vos, Uil en Das vinden het een belachelijk idee om de zon te gaan zoeken. Maar tot ieders verrassing zegt de stille Eekhoorn zacht: ‘Muis, ik ga mee.'
Celina (leesmediaconsulent Theek 5): De restjes van de zon is een prachtig geïllustreerd prentenboek. De rijke taal van Edward van de Vendel staat garant voor een mooi verhaal. Zowel voor te lezen voor jonge kinderen als voor wat oudere kinderen. Er zit een hele mooie les in verweven zonder belerend te zijn. Ook vind ik de illustraties heel opvallend zonder schreeuwerig te zijn. Ze lijken me erg bruikbaar bij thema’s rondom kunst maar ook de natuur in de herfst. Kortom, een boek dat multi-inzetbaar is in het onderwijs maar ook heerlijk is om voor te lezen.
Vanaf 4 jaar
Meer informatie en reserverenInformatieve boeken kunnen ook leuk zijn!
De meeste diersoorten in de oceaan zijn nog niet door wetenschappers ontdekt. En degene die we wel kennen, proberen we vaak zo snel mogelijk weer te vergeten. Omdat ze te glibberig zijn. Niet knuffelachtig genoeg. Lelijk ook vaak. Daarom heb jij waarschijnlijk nog nooit gehoord van de klapmuts, de kerstboomworm of de koekjessnijder. Zonde! Je moet eens weten wat die beesten allemaal kunnen…
Matthijs Meeuwsen en Paco Vink laten met 'Een slijmzoen voor je oma' zien dat informatieve boeken ook heel leuk kunnen zijn. Erg catchy geschreven met mooie illustraties. Voor lezers vanaf ongeveer 8 jaar.
Onze leesmediaconsulenten geven als tip om met dit boek leerlingen zelf uit te dagen een tof zeedier te bedenken. Laat ze een verhaal schrijven en een tekening maken van hun zeedier.
Meer informatie en reserverenWinnen is leuk, maar niet het belangrijkste
Herman is een hangbuikzwijn die ‘moe’ wordt dat iedereen overal de eerste in wil zijn en een wedstrijd van maken. Op een dag wil hij laten zien dat hij ook de eerste kan zijn maar gaande weg weet hij eigenlijk niet meer wat de wedstrijd inhoudt. Hij weet wel waar hij blij van wordt.
Tip van Lonneke onze leesmediaconsulent: in de groep op school is dit boek te gebruiken om kinderen te laten bedenken waar ze goed in zijn. Waar worden ze blij van? Laat ze dit vervolgens tekenen, verven of kleuren. Je kan het wedstrijd element naar voren halen en bespreken waarom winnen leuk is maar niet het belangrijkste.
Voor kinderen van 4-6 jaar.
Lekker lief tegen iedereen ingaan
Een verhaal over een meisje dat zo eigenwijs is dat ze ervoor durft te kiezen om tegen iedereen in te gaan en lekker lief te zijn in plaats van gemeen.
Madelief Grommel is het liefste meisje van de wereld. Dat vinden haar ouders niet leuk en daarom moet ze naar de school voor Gemeneriken. Daar zullen de leerkrachten van haar een echte gemenerik gaan maken, tenminste.. dat is de bedoeling. Een heerlijk en grappig boek voor de middenbouw. Er zit ontzettend veel humor in dit boek maar ook een diepere laag... Wat zou jij doen wanneer je tussen de gemeneriken terecht zou komen Zou je vast kunnen houden aan je eigen principes? En schuilt er niet in iedereen een klein beetje kattenkwaad?
Yessica, onze leesmediaconsulent tipt: door de diepere laag te belichten uit dit boek in de klas kunnen er mooie gesprekken gevoerd worden. Bijvoorbeeld aan de hand van de Vertel eens vragen van Aiden Chambers. Een mooi gesprek over lief en gemeen zijn aan de hand van het verhaal. Daarnaast is het boek zeer geschikt om interpreterend lezen te oefenen in de midden- of bovenbouw. Door het lettertype dat verandert bij klemtoon en de manier van schrijven, nodigt het boek uit om extra aandacht te besteden aan hoe het wordt gelezen.
Het boek is ook verkrijgbaar als leesbevorderingskrat in de webshop, waarbij de klas gezamenlijk het boek kan lezen. Dit biedt de leerkracht de mogelijkheid om delen voor te lezen, door de leerlingen te laten lezen, of hardop samen te lezen. Het napraten over het verhaal versterkt de leeservaring en maakt het tot een gezamenlijke leesreis voor de hele klas.
Vanaf 8 jaar
Meer informatie en reserverenZoektocht van een eigenwijs ei
Een ‘eigenwijs’ ei rolt uit het nest. Doordat hij tegen een steen botst zie je twee oogjes en twee poten maar weet je nog niet welk dier in het ei zit. Het ‘eigenwijze’ ei gaat door het boek heen op zoek naar zijn mama maar vindt hij zijn mama ook?
Lonneke (leesmediaconsulent): Lees samen het boek en kijk daarna naar familieopstellingen van de kinderen in de groep. Bijvoorbeeld aan de hand van foto’s van thuis of je nodigt ouders uit met een activiteit. Je kan de focus ook op de dieren leggen en bijv. baby dieren en grote dieren met elkaar matchen door ze expres verkeerd weg te zetten. Of laat bijvoorbeeld een klein onderdeel van de dieren zien en dat de kinderen raden welk dier het is en bij welke ouder ze horen.
Voor kinderen vanaf 3 jaar.
Meer informatie en reserverenEen kijkje in het puberbrein
Raaf woont tijdelijk met haar moeder op een camping. Raaf is wordt geschorst op school, haar vader is onbereikbaar en de caravan waar ze verblijven spreekt in het boek helemaal tot de verbeelding. Auteur Annejan Mieras laat je vanaf de eerste hoofdstukken al gelijk in het wereldje van Raaf stappen en je kan je direct inleven in haar puberbrein en de problemen waar ze mee worstelt. Raaf ontdekt achter de camping een bos waar je eigenlijk niet in mag. Een jongen die ze ontmoet op de camping blijkt ook dit bos vaak in te gaan. Maar wat doet hij daar? Langzaam ontdekt Raaf ook nog dat haar moeder dingen voor haar achterhoudt over de reden van het niet kunnen bereiken van haar vader. Raaf kan het niet laten om op ontdekking te gaan.
Het verhaal neemt je mee langs verschillende onderwerpen waarover je met leerlingen in gesprek kunt gaan. Armoede, de dood, ouders die verkeerde keuzes maken, vriendschap en nog veel meer. Moeilijke onderwerpen knap in een makkelijk te lezen boek gevangen.
Onze leesmediaconsulent Yessica tipt: in het boek ontmoet Raaf de zoon van de campingbaas, Nicolaas. Hij zit achter de toonbank en leest het boek: Het mysterie van niks en oneindig veel snot van Jan Paul Schutten. Een pracht van een informatief boek met rijke teksten. Opgedeeld in korte vragen die beantwoord worden. Een mooie manier om tijdens het lezen van het ene boek boekpromotie te doen voor een ander (informatief boek). Juist omdat er in beide boeken veel aandacht is voor sterren en het heelal is hier een mooie verbinding te leggen. Op deze manier laat je kinderen ervaren dat wanneer je leest over een onderwerp het heel tof kan zijn om ook in andere bronnen informatie hierover op te zoeken.
Vanaf 9 jaar.
Over de toekomst, robots en AI
Offline speelt zich af in het jaar 2046, het jaar waarin robots niet meer weg te denken zijn uit het leven. Mike verhuist met zijn ouders van het platteland naar de stad Nieuw Babylon. Robots printen hier de huizen, het voedsel en alles wat verder nodig is. Iedereen is altijd online en met een VR-bril, die iedereen draagt, lopen de werkelijke en virtuele wereld in elkaar over. Mike ontmoet hier meneer Groman. Hij vertelt dat er een groot gevaar dreigt en vraagt Mike om hulp. Maar is deze oude man wel te vertrouwen? En moet Mike ingaan op zijn hulpvraag? Een spannend avontuur volgt! Het boek is mooi geïllustreerd met tekeningen in kleur die goed passen bij het futuristische thema. Voor lezers van ongeveer 9-12 jaar.
Volgens mediacoach Kristel leent dit boek zich goed om het gesprek met leerlingen aan te gaan over de toekomst, robots en kunstmatige intelligentie. Hoe denken zij dat de toekomst eruit zal zien? Waarvoor kunnen we robots gebruiken? Hoeveel ‘macht’ willen we computers geven? En welke dingen zullen computers nooit van ons over kunnen nemen? Leerlingen kunnen een tekening maken die past bij hun toekomstbeeld.
Meer informatie en reserverenGrappig boek over eigenwijze dieren
Tuf is haar knuffelkonijn kwijt en haar beste vriend Isidoor moet haar helpen zoeken. Tuf is stoer en dapper en wil graag op avontuur. Ze komen onderweg allerlei bijzondere dieren tegen zoals siddercavia’s, slijmerige girafslakken en giftige reushoornkevers. Een leuk, grappig en stoer boek dat makkelijk weg leest. Onderdeel van een serie over Tuf. Voor kinderen vanaf 7 - 8 jaar.
Joanne, medewerker projecten & activiteiten, heeft leuke tips voor verschillende activiteiten die je met je groep kunt doen:
- Verzin om de beurt een zelf verzonnen dier die Tuf tegen zou kunnen komen. Een leuk spel wat je even tussendoor kunt doen zonder materiaal. Net als: ik zie, ik zie wat jij niet ziet…
- Katapulten maken
- Samen eten maken (oerpizza’s, brandnetelpesto, mammoetkoeken).
- Om te weten te komen welke recepten de mensen in de prehistorie hadden, kan je onderzoek doen naar: welke schimmels, planten, struiken en bomen groeiden er; welke dieren leefden er; welke gewassen werden verbouwd; welke dieren werden gehouden.
- Hoe maak je een recept? Nadenken over de hoeveelheden die je erin kunt verwerken.
Meer informatie en reserveren
Over hoe moeilijk het is om binnen de lijntjes te blijven
In dit boek leren we Ghost kennen, een tienerjongen die geen makkelijke jeugd heeft tot nu toe. Hij is altijd al aan het rennen in zijn leven, weg van zijn gevaarlijke vader, weg van de geldproblemen thuis. Dan wordt hij ontdekt door de coach van een atletiekteam en kan hij het rennen ergens voor inzetten! Maar dan moet hij wel binnen de lijntjes blijven lopen, en dat lukt hem niet altijd...
Heel modern geschreven boek met subtiele lijnen over diepere problemen als huiselijk geweld en armoede. Leest heel fijn weg en geeft je een inkijk in het leven van Ghost en zijn atletiekvrienden. Alle teamleden komen later ook aan het bod in hun eigen boeken. Patty “Patina” heeft in Nederland al haar eigen verhaal in het volgende boek, er volgen er zeker nog twee die nog moeten worden vertaald. Een mooie serie om te volgen.
Marieke (leesmediaconsulent) tipt: dit boek leent zich goed om met de groep in gesprek te gaan over verschillende thuissituaties. Hoe woon je zelf, hoe wonen anderen? Het boek bespreek heel subtiel kwesties als armoede en achterstandswijken. Maar ook de morele vraagstukken die hier bij horen. Hoe ver zou je zelf gaan als je iets heel graag wil, maar je hebt er niet de middelen voor? Waar liggen de grenzen? Zeker in de bovenbouw zijn dit goede onderwerpen voor mooie gesprekken.
Een eigenwijs weesmeisje en haar 'misbaksels'
De nieuwe Mathilda, wordt Bridget van der Puff al genoemd. Een eigenwijs weesmeisje wat als laatste wees overblijft in het weeshuis voor onaardse kinderen. De gemene baas, mevrouw Zuurbier, doet er alles aan om haar leven te verpesten. Tot de lieve dorpsbakker meneer van der Puff langskomt en Bridget weet te adopteren. Ze komt terecht in zijn bakkerij, maar komt er helaas achter dat ze zelf heel slecht is in bakken! Wanneer mevrouw Zuurbier bakker van der Puff uit wraak ontvoerd, gaat Bridget er achter aan met al haar misbaksels!
Heerlijk boek en zeker te vergelijken met Roald Dahl. Er zijn al 4 boeken in de serie verschenen, dus heel veel leesplezier voor de fans! Voor lezers vanaf 8 jaar.
Marieke: in elk boek staat een echt recept voor koekjes of taart! Dat wordt smullen! Dit boek nodigt enorm uit om ook fantasie baksels (of misbaksels) te maken. Bedenk met de groep wat voor grappige baksels er allemaal kunnen bestaan, welke combinaties zouden zij wel eens willen proeven? En ga een bakfestijn aan in de groep of thuis. In de bibliotheek zijn genoeg boeken met heerlijke recepten te vinden ook, waar je heerlijke baksels mee kunt maken. Of maak de recepten uit het boek natuurlijk.
Een koning die op zoek gaat naar niets
De koning heeft alles! Alles wat er maar is heeft hij verzameld en tentoongesteld in zijn kasten. Het enige wat hij niet heeft, is niets. Dus gaat de koning op zoek naar niets. In de woestijn, in het heelal, waar vind je nou niets? Heel leuk boek over het concept ‘niets’. De conclusie is misschien wat lastiger voor de jonge kinderen, maar geeft wel een mooie aanleiding voor een gesprek over wat nou niets is. Voor kinderen vanaf 3 jaar.
Volgens onze consulent Marieke geeft het boek een mooie aanleiding voor interactieve gesprekken. Wat is nou niets? Kan je dat zien, kan je dat voelen? Wanneer voel je niets? Of voel je altijd wel iets? Hele mooie aanleiding voor de meer diepgaande gesprekken. Zeker niet alleen geschikt voor de kleuters, maar ook voor oudere kinderen.
Meer informatie en reserverenVoor als je van gamen en robots houdt
Tim vindt een raar ding met een knop. Hij drukt op de knop. Alles begint te tollen! Plots staan er heel veel robots om hem heen. Wat nu? Een leuk verhaal vol spanning dat de aandacht goed vasthoudt.
Lindsay, onze collega Projecten & Activiteiten, vindt het boek goed aansluiten bij de beleveniswereld van kinderen. En dan met name jongens die houden van robots en gamen. “Er zijn mooie illustraties die passen bij het best spannende verhaal. Een jongen vindt iets, waardoor hij in een andere wereld terecht komt. Een wereld vol met robots, maar die zijn niet allemaal even aardig! Hierdoor wil je telkens naar de volgende bladzijde om te weten hoe het afloopt met de jongen en de robots. Mijn zoontje wilde niet stoppen met lezen!”
De zinnen in dit leesboek zijn kort en gemiddeld vijf tot zes woorden lang. Er worden hoofdletters en een enkel vraag-/uitroepteken gebruikt. De woorden hebben niet meer dan twee lettergrepen. Eerste boek uit de reeks ‘Ik hou van lezen’. AVI-E3. Vanaf ca. 6,5 jaar.
Ontroerend kinderboek over de liefde voor een huisdier en de vlucht uit een oorlogsgebied
Als Roya met haar ouders en broers eindelijk een huis krijgt in Nederland, vindt ze dat daar ook een huisdier bij hoort. Het wordt een schattig dwergkonijntje, en ze noemt het Misjka. De hele familie is dol op hem. Roya begint aan Misjka te vertellen over de vlucht uit haar land. Maar ze beseft dat ze daar zelf lang niet alles meer van weet. Ook de andere familieleden vertellen hun verhalen. En dan, op een dag, is Misjka opeens verdwenen.
Dit ontroerende verhaal over de liefde voor een huisdier en de vlucht van een gezin uit een oorlogsgebied is gebaseerd op ware gebeurtenissen. Het is geschikt om voor te lezen en om zelf te lezen vanaf 8 jaar. Annet Schaap maakte er prachtige illustraties bij in kleur. Het boek is bekroond met de Gouden Griffel 2023.