Veelgestelde vragen

Online bibliotheek

Heb je een vraag over e-books, luisterboeken, apps van de bibliotheek of online kennisbanken? Wellicht vind je hieronder het antwoord. Niet gevonden wat je zocht? Neem gerust contact met ons op.

E-books en luisterboeken

Hoe lees ik e-books op mijn e-reader?

Wil je e-books van de online Bibliotheek lezen op je e-reader en kom je er niet helemaal uit? We helpen je graag verder.

Lees hier alle vragen en antwoorden op e-books op de e-reader

Hoe zet ik e-books op mijn e-reader?

Je hebt een geschikte e-reader en je hebt Adobe Digital Editions geïnstalleerd. Als je voor de eerste keer een e-book op je e-reader wilt zetten, kan dat best lastig zijn. Daarom hebben een stappenplan gemaakt om je hierbij te helpen.


Bekijk het stappenplan 'E-books op je e-reader zetten'

Volg de instructies of download de uitgebreide handleiding (pdf)

Hoe lees ik e-books op de pc of laptop?

Heb je geen telefoon, tablet of e-reader? Of lees jij gewoon graag op je computer of laptop? Je kunt onze e-books ook lezen in je browser. Daarvoor heb je verbinding met internet nodig.

Hier lees je er meer over

Ik ben mijn wachtwoord vergeten, wat moet ik doen?

Ben je je wachtwoord vergeten? Check dan eerst even precies waarvan je je wachtwoord bent vergeten. Dat kun je hier doen

Log je in met je pasnummer van Theek 5? Vraag dan bij Theek 5 een nieuw wachtwoord aan via Mijn Theek 5.

Kan ik e-books en luisterboeken lenen?

Je kunt gebruik maken van e-books en online luisterboeken met al onze abonnementen. Het aantal e-books en luisterboeken waar van je gebruik kunt maken is afhankelijk van je abonnement. Als lid kun je e-books en online luisterboeken lenen bij de online Bibliotheek. Dat is de online versie van je vertrouwde bibliotheek.

Je kunt de e-books lezen op je PC, laptop, e-reader, tablet of smartphone (met de gratis online Bibliotheek-app).

Bekijk hier alle veelgestelde vragen rondom e-books, luisterboeken en de online Bibliotheek »

Kan ik mijn leengeschiedenis downloaden?

Ja, je kunt je leengeschiedenis downloaden. Hierin zie je alle e-books die je  hebt geleend bij de online Bibliotheek.

 

Kan ik op meerdere apparten e-books lezen?

De e-books van de online Bibliotheek kun je op verschillende apparaten lezen. Per e-book bepaal je op welke manier je het wilt lezen.

Drie manieren van lezen

Je kunt de e-books van de online Bibliotheek op drie manieren lezen:

  • op je e-reader
  • op je telefoon of tablet
  • op je pc of laptop

Wisselen van apparaat

Je kunt boeken lezen op meerdere telefoons of tablets (maximaal 6). Wil je verder lezen op een ander apparaat? Ga dan naar je boekenplank om verder te lezen waar je gebleven was. Let op: dit werkt alleen binnen de app, dus voor telefoons en tablets. Niet voor de e-reader.

Verkeerde leesvorm gekozen?

Als je per ongeluk de verkeerde leesvorm hebt gekozen, dan is er niks aan de hand. Je leent hetzelfde e-book gewoon opnieuw, maar nu voor het juiste apparaat. De einddatum voor het lenen is gelijk aan die van het e-book dat je in eerste instantie had geleend.

Waarom kan ik e-books niet eerder inleveren?

E-books kun je helaas niet eerder inleveren. Elk e-book staat drie weken op je boekenplank en verdwijnt na deze periode automatisch. We begrijpen dat veel lezers dit jammer vinden, ook omdat je een papieren boek wel eerder kunt terugbrengen. Maar de uitlening van een digitaal boek werkt nogal anders dan die van een papieren boek.

Ten eerste is het technisch zo geregeld dat elk e-book en elk luisterboek standaard voor 21 dagen (dus drie weken) wordt geleend. Anders dan bij papieren boeken kunnen we deze boeken niet eerder terugnemen en dan op de stapel ‘beschikbaar’ leggen. Bovendien zijn over de uitlening van digitale boeken specifieke afspraken gemaakt met leveranciers en uitgevers, die soms afwijken van de afspraken voor papieren boeken. Een hiervan is dat een uitlening altijd voor drie weken is.

Wat is het verschil tussen streamen en downloaden bij luisterboeken?

Wanneer je vanaf je boekenplank op de cover van een luisterboek drukt, dan ga je het boek streamen (dus direct afspelen).

Wanneer je op het pijltje naar beneden drukt, ga je het boek downloaden. Heb je geen wifi-verbinding, dan gebruik je hiervoor mobiele data. Dit kan voor extra kosten zorgen

Hoe werkt het lenen van e-books en luisterboeken?

Je kunt e-books op twee manieren lenen: direct in de online Bibliotheek-app, of via onlinebibliotheek.nl.

1. E-books lenen in de app
Een e-book lenen in de online Bibliotheek-app is eenvoudig. Zie je een boek dat je wilt lenen, dan druk je op de cover. Nu krijg je meer informatie over het boek. Onder in beeld zie je de knop 'Lenen'. Als je daarop drukt, staat het boek direct op je boekenplank. Je kunt het nu lezen in de app.

2. E-books lenen op de website
Je kunt ook e-books lenen via onze website. Zie je een boek dat je wilt lenen, dan klik je op de cover. Nu krijg je meer informatie over het boek. Wanneer je kiest voor 'Leen boek', wordt het boek direct op je boekenplank geplaatst. Je hebt het dan dus al geleend. Daarna kun je kiezen of je het boek ook wilt downloaden voor de e-reader, of online wilt lezen. Dit zijn geen extra uitleningen. Het boek telt als één uitlening, ook als je het in drie verschillende formaten leest: op de e-reader, in de app en online in de browser.

Meer hulp nodig? Bekijk de video van de stap-voor-stap-uitleg.

Hoeveel e-books en luisterboeken mag ik lenen?

Met al onze abonnementen kun je zoveel e-books lenen als je wilt, zolang je er niet meer dan 10 tegelijk leent. Daarbij kun je ook nog eens eenzelfde aantal luisterboeken lenen. Elk boek staat 21 dagen op je boekenplank.

Ik heb problemen met inloggen met mijn pasnummer

Lukt het je niet om in te loggen bij de online Bibliotheek met de gegevens van je eigen, lokale bibliotheek? Kijk hier wat je kunt doen.

Pas geblokkeerd

Er lijkt iets mis te zijn met je bibliotheeklidmaatschap.

  • Wellicht heb je een (te hoge) boete openstaan. Betaal je boete en probeer opnieuw in te loggen.
  • Probeer in te loggen bij Theek 5. Lukt dat wel? Vul dan dit contactformulier in, dan gaat de online bibliotheek het probleem voor je oplossen.
  • Er kan ook een andere reden zijn. Neem dan contact met ons op via info@theek5.nl of (085) 744 10 52.

Inloggen met de juiste lokale gegevens

Pasnummer
Je vult je pasnummer in van je bibliotheekpas (en dus niet je gebruikersnaam als je die hebt). Je pasnummer begint nooit met NL-. Hier zie je een aantal voorbeelden van pasnummers:

Wachtwoord of pincode
Als de online bibliotheek je vraagt om je pincode of wachtwoord van Theek 5, dan bedoelen ze je pincode of wachtwoord dat je gebruikt om boeken te verlengen of reserveren via Mijn Theek 5.

Verlengen of inleveren van boeken op Mijn boekenplank

Als je een e-book of luisterboek leent bij de online Bibliotheek, dan wordt dit boek automatisch op je boekenplank geplaatst. Inleveren gaat automatisch, verlengen niet. Je kunt de boekenplank niet zelf leegmaken.

Alle geleende boeken op Mijn boekenplank

Op je boekenplank staan al je geleende boeken overzichtelijk bij elkaar. Ook zie je direct tot welke datum je het boek kunt lezen. Als de leentermijn voorbij is, verdwijnt het boek vanzelf van je boekenplank.

Inleveren van boeken

Je hoeft je nooit druk te maken over het inleveren van je boeken. Als de leentermijn van 3 weken is verstreken, verdwijnen ze automatisch van je boekenplank. Je kunt e-books of luisterboeken tussentijds niet zelf verwijderen van je boekenplank of inleveren. Dat betekent dat als je het maximale aantal e-books hebt bereikt, je moet wachten totdat de leentermijn is verstreken voordat je nieuwe e-books op je boekenplank kan zetten. Wel kun je, om ruimte te maken op je telefoon of tablet, de download verwijderen.

Verlengen van boeken

Heb je je e-book nog niet uit, maar is het e-book al van je boekenplank verdwenen? Dan kan je het opnieuw lenen. Nieuw in de online Bibliotheek-app is dat je een boek ook eenvoudig kunt verlengen. Enkele dagen voordat de leentermijn verstrijkt, verschijnt er een knop 'Verlengen' op je boekenplank. Let op: een verlenging telt wel als een nieuwe uitlening.

Verkeerde leesvorm gekozen?

Je kunt onze e-books in verschillende leesvormen downloaden: bijvoorbeeld voor je e-reader of voor je tablet. Heb je per ongeluk de verkeerde vorm gekozen? Geen probleem, want ieder boek telt als één uitlening, ook als je het in verschillende formaten leent. Je kunt het e-book dus gewoon nog een keer downloaden, maar dan in de goede vorm.

Wat is de online Bibliotheek?

Bij de online Bibliotheek heb je als bibliotheeklid toegang tot e-books en luisterboeken. Zo lees en luister je altijd en overal.

Online Bibliotheek app

Hoe maak ik notities?

  • Selecteer tijdens het lezen één of meerdere woorden. Dit doe je door een woord ingedrukt te houden met je vinger. Je kunt je selectie groter maken met de twee pijltjes aan de zijkant (op een iPhone of iPad zijn dit twee balletjes).
  • Als je de juiste woorden hebt geselecteerd, kun je ze markeren met een kleur.
  • Druk op de kleur die je wilt gebruiken.
  • Druk daarna naast het woord.
  • Het woord is nu gemarkeerd. Als je opnieuw op het woord drukt, kun je een notitie toevoegen door te kiezen voor het tekstballonnetje. Kies voor ‘Opslaan’ om de notitie te bewaren of voor ‘Annuleren’ om terug te gaan.
  • Om je notities te bekijken, druk je onderaan het scherm op het vierkantje met de drie streepjes. Daar vind je een overzicht van je bladwijzers en notities.

Hoe pas ik het leesscherm aan?

  • Tik tijdens het lezen van een boek midden op het leesscherm om het menu te openen. Je ziet nu onder in beeld een menu verschijnen. In dit menu kun je de inhoudsopgave bekijken, bladwijzers en notities bekijken, het lettertype en de lettergrootte veranderen, de kleur en helderheid instellen en de tekst laten voorlezen.
  • Het lettertype pas je aan bij de optie 'aA' of 'tT'. Zie je in het menu geen optie 'aA' of 'tT'? Dan kun je bij dit boek helaas geen aanpassingen aan de letters doen. Dit geldt vaak voor prentenboeken en andere e-books met veel illustraties.
  • Zie je wel een scherm waarin je het lettertype, de lettergrootte, de regelafstand en de marges kunt aanpassen? Druk op het pijltje bij 'Standaard' om een ander lettertype te kiezen.
  • De helderheid pas je aan bij het tandwieltje. Je ziet nu de kleurinstellingen. Verschuif het oranje balletje om de helderheid aan te passen. Daaronder kun je de kleuren aanpassen: normaal, nachtstand of sepia.
  • Druk weer op het scherm om de nieuwe instellingen toe te passen.
  • Zie je geen tandwieltje in het menu? Dan kun je bij dit boek helaas geen kleuraanpassingen doen. Dit geldt vaak voor prentenboeken en andere e-books met veel illustraties

Hoe werkt het luisterscherm?

Onderaan kun je het boek op pauze zetten. Met de ronde pijltjes kun je 30 seconden terug of vooruit. Met de buitenste pijltjes kun je naar het volgende of vorige hoofdstuk.

  • Druk op de drie streepjes om alle hoofdstukken te bekijken. Hiermee kun je direct naar elk hoofdstuk springen.
  • Druk op het middelste symbooltje om een timer in te stellen. Je kunt de timer op 5, 10, 15 minuten (etc.) instellen. Ook kun je instellen om aan het einde van het hoofdstuk te stoppen.
  • Druk op '1,0x' om de afspeelsnelheid aan te passen. Je kunt kiezen voor trager (0,5x) of sneller (1,5x en 2,0x). De normale snelheid is 1,0x.

Hoe werkt inloggen in de app?

1 Download de app in de App Store of Google Play.
2. Open de app en kies voor 'Inloggen'. Vul je e-mailadres of pasnummer in.
Heb je in de oude app al eens ingelogd met je e-mailadres om e-books te lenen? Log dan in met je e-mailadres.Heb je niet eerder ingelogd om e-books te lenen? Dan doe je dit met je pasnummer. Dit nummer staat op je bibliotheekpasje. Het bestaat alleen uit cijfers.
3. ​​​​Vul je wachtwoord in. Heb je niet zelf een wachtwoord aangemaakt? Dan is dit wachtwoord de pincode die je van je Bibliotheek hebt gekregen. Ben je je wachtwoord vergeten, kies dan voor 'Wachtwoord vergeten'.
4. Vul de resterende gegevens in en kies voor 'Doorgaan'.
5. Je ontvangt nu een e-mail. Open deze e-mail en bevestig je registratie. Let op: het kan zijn dat de e-mail in je spam terechtkomt.
6. Open de app. Nu kun je inloggen en direct e-books en luisterboeken uitzoeken!

Klik hier voor de instructievideo.

Wat kan ik allemaal met de online bibliotheek app?

In de online Bibliotheek-app vind je e-books en online luisterboeken. In de app kun je titels zoeken, lenen en lezen of luisteren. Je kunt zelf kiezen of je persoonlijke aanbevelingen wil krijgen. Verder is het mogelijk om veel titels te previewen, een favorietenlijst te maken en statistieken bij te houden.

Hoe kan ik de instellingen voor automatisch downloaden aanpassen?

Standaard worden boeken die je leent automatisch gedownload. Wil je dit veranderen?

  • Ga dan in het menu onderaan de app naar ‘Meer’. Kies voor ‘Instellingen’ en dan voor ‘Boekenplank’.
  • Je kunt hier kiezen voor ‘Altijd’, ‘Alleen als ze kleiner zijn dan…’ en ‘Nooit’.
  • Ook kun je aangeven dat je alleen wilt downloaden als je een wifi-verbinding hebt. Dat is wel aan te raden.

Let op:
als je boeken niet automatisch downloadt, en je klikt op een boek, ga je dit boek streamen. Wanneer je geen wifi hebt, kan dit veel data kosten. Wil je het boek alsnog handmatig downloaden, druk dan op het pijltje naar beneden op je boekenplank

Hoe kan ik zien welke boeken ik heb geleend?

Druk in het hoofdmenu onderaan op 'Meer' en kies voor 'Eerder geleend'.

Hoe maak ik een bladwijzer?

  • Tik tijdens het lezen van een boek midden op het scherm. Rechtsboven, naast de titel en de auteur, zie je nu het symbool van een boekenlegger.
  • Druk hierop om een bladwijzer voor deze pagina aan te maken. Het symbooltje wordt oranje als de bladwijzer is aangemaakt.
  • Om je bladwijzers te bekijken, druk je onderaan het scherm op het vierkantje met de drie streepjes. Daar vind je een overzicht van je bladwijzers en notities

Hoe zoek ik een titel?

  • Kies in het menu onderaan het scherm voor het vergrootglas met de tekst 'Zoeken'. Je kunt nu zoeken door boven in het scherm je zoekterm in te typen (waar de tekst 'Zoeken' staat). Wil je gericht zoeken op bijvoorbeeld de schrijver of de titel van het boek? Druk dan linksboven op het lijstsymbool. 
  • Kies het filtersymbool om de zoekresultaten te filteren. Je kunt bijvoorbeeld filteren op type (e-book of luisterboek) of onderwerp. Druk op de filters die je wilt toepassen. Druk daarna op het pijltje terug om naar de gefilterde resultaten te gaan.

Met hoeveel apparaten kan ik tegelijk met een account inloggen?

Een gebruiker kan met één registratie op maximaal 6 apparaten inloggen.

Waarom zie ik niet alle boeken in de app?

In de app zie je alleen de boeken die je kunt lenen met jouw abonnement. Ben je dus bijvoorbeeld als jeugdlid ingelogd, dan zie je minder boeken dan een volwassene.

Online Tijdschriften app

Hoe bekijk ik mijn leengeschiedenis?

  • Ga naar http://www.theek5.nl
  • Klik op Mijn Theek 5/inloggen
  • Het scherm Mijn Theek5/inloggen opent: log nu in met je lenersnummer (50087...) en wachtwoord (Tussen 6 en 25 tekens, minimaal 1 letter, minimaal 1 hoofletter e  één van deze symbolen @!#$%*+-/=?{|}))
  • Je bent nu ingelogd in Mijn Theek 5. Klik op Persoonlijke gegevens en ga naar Wijzig gegevens
  • Zet bij Voorkeuren een vinkje voor Leengeschiedenis. Je leengeschiedenis zal vanaf het moment van activeren worden bijgehouden. Vergeet niet uit te loggen (rechtsboven).
  • Je kunt je leengeschiedenis voortaan bekijken via Mijn Theek 5 – Leengeschiedenis.

Bekijk het instructiefilmpje

Online kennisbanken

Hoe maak ik gebruik van de kennisbanken?

Bij de bibliotheek kun je meer dan alleen boeken lezen. Je hebt ook toegang tot onze kennisbanken. Een verzameling van online cursussen, digitale kranten, handige websites, voorleesfilmpjes en meer. Je vindt de kennisbanken hier »

Moet ik lid zijn om de Kennisbanken te kunnen bekijken?

Een groot deel van de online bronnen is ook beschikbaar voor niet-leden. In onze kennisbank staat vermeld voor wie de online bron beschikbaar is.

Geen antwoord op je vraag gevonden?

Neem dan contact op met onze klantenservice via info@theek5.nl of (085) 744 10 52. Onze klantenservice is bereikbaar op maandag t/m vrijdag van 10.00 tot 13.00 uur.

Vermeld in een e-mail in elk geval je naam, onderwerp en als je lid bent jouw lidmaatschapsnummer.

Terug naar de klantenservicepagina