Veelgestelde vragen

Lenen, reserveren en verlengen

Heb je een vraag over lenen, reserveren, verlengen, boetes en betalen of over Mijn Theek 5? Wellicht vind je hieronder het antwoord. Niet gevonden wat je zocht? Neem gerust contact met ons op.

Lenen

Kan ik e-books, luisterboeken en tijdschriften lenen?

Je kunt gebruik maken van e-books, online luisterboeken en tijdschriften met al onze abonnementen (behalve de partnerpas).  Als lid kun je e-books en online luisterboeken lenen bij de online Bibliotheek. 

Je kunt de e-books lezen op je PC, laptop, e-reader, tablet of smartphone (met de gratis online Bibliotheek-app).

Bekijk hier alle veelgestelde vragen rondom e-books, luisterboeken en de online Bibliotheek »

Hoe lang mag ik een boek lenen?

De leentermijn is voor de meeste materialen 4 weken. Alleen voor DVD’s en Toptitels (2 weken, bij SchatRIJK 4 weken) gelden andere leentermijnen.

Hoeveel boeken en andere materialen mag ik lenen?

Bij de abonnementen BelangRIJK en RIJK zijn dit 15 boeken en/of materialen. Voor het abonnement SchatRIJK is dit onbeperkt.

Ik ben een geleend boek kwijt, wat moet ik doen?

Neem zo snel mogelijk contact op met de klantenservice. Dit kan via e-mail info@theek5.nl of telefonisch via (085) 744 10 52. De kosten voor vervanging van het boek worden aan de lener in rekening gebracht.

Kan ik ook bij andere bibliotheken van Theek 5 boeken en materialen lenen?

Als lid van Theek 5 mag je in alle vestigingen boeken en materialen lenen en terugbrengen.

Kan ik gastlenen bij Theek 5?

Ja, dat kan. Wanneer je (geldig) lid bent van een openbare bibliotheek in Nederland kun je gastlenen bij Theek 5. Je maakt dan gebruik van de rechten van een abonnement RIJK. 

Kijk hier voor meer informatie.

Reserveren

Hoe kan ik reserveren?

Is wat je zoekt uitgeleend of alleen aanwezig in een andere bibliotheek? Reserveer dan online of in de bibliotheek of via de app.

Online
Via  Mijn Theek 5: mijn-theek-5

In de bibliotheek
Kom lang in de bibliotheek en geef je wensen door. 

Via de app
Met de app 'Iguana Bibliotheek (link maken https://www.theek5.nl/iguana-app? kun je reserveren en verlengen wanneer je maar wilt. Download de app gratis via App Store en  Google Play. 

Per e-mail ontvang je bericht als je reservering klaarstaat.

Hoeveel boeken en of materialen kan ik reserveren en kost dit geld?

Bij de abonnementen BelangRIJK en RIJK zijn dit 10 boeken en of materialen per pas. Voor het abonnement SchatRIJK is dit onbeperkt. Er worden geen kosten gerekend voor het reserveren.

Reserveren van een boek buiten Theek 5 kost € 5,-.

Reserveren Discotheek Rotterdam/Muziekweb €4,- per schijfje.

Kan ik ook boeken en andere materialen reserveren bij andere Theek 5 vestigingen?

Ja, je kunt boeken reserveren bij alle Theek 5 vestigingen. Deze worden dan afgeleverd in een vestiging naar keuze.

Verlengen

Hoe kan ik boeken en andere materialen verlengen?


Verleng je geleende materialen eenvoudig in de bibliotheek, online, of via de app

Online
Via  Mijn Theek 5: mijn-theek-5

In de bibliotheek
Kom lang in de bibliotheek en geef je wensen door. 

Via de app
Met de app Iguana app kun je  verlengen wanneer je maar wilt. Download de app gratis via App Store en  Google Play. 

Je kunt elk materiaal maximaal twee keer verlengen, mits het boek niet gereserveerd is. Daarna moet je het terugbrengen naar de bibliotheek. Toptitels en boeken van andere biblotheekorganisaties kun je niet verlengen.

Hoe vaak kan ik een boek verlengen?

Je mag bij alle abonnementen 2x boeken en of materialen verlengen, mits ze niet gereserveerd zijn.

Boetes

Kan ik alle items boetevrij lenen?

Ja, alle items (boeken, dvd’s, tijdschriften, etc.) zijn boetevrij. 

We vragen nog steeds om de geleende materialen op tijd terug te brengen. Als de standaard uitleentermijn van 4 weken bijna is verlopen, krijg je een herinneringsmail. Ben je nog niet klaar met de geleende materialen, dan kun je ze gratis verlengen. Door het tijdig terugbrengen van de geleende materialen bied je andere leden de kans om ook die titels te lenen.

Waarom is Bibliotheek Theek 5 boetevrij?

We gunnen iedereen ruimte om te ontwikkelen, te groeien. Gewoon, omdat leren en lezen een feestje is! En er valt nog zoveel te ontdekken. Door een boetevrije bibliotheek stimuleren we dat mensen vaker en langer boeken en andere items lenen en hiermee dus meer inspiratie, kennis en informatie krijgen! Daarnaast blijkt uit onderzoek dat onze klanttevredenheid toeneemt door invoering van de boetevrije bibliotheek, omdat je als bibliotheeklid weet waar je aan toe bent. Je betaalt alleen abonnementskosten en verder geen extra’s. Een ander voordeel is dat er voor leden onder de 18 jaar geen drempels meer zijn om gebruik te maken van de bibliotheek.

Wat gebeurt er als ik boeken etc. niet terug breng?

Als je de materialen niet tijdig inlevert, ontvang je twee herinneringsberichten. Als je de geleende items daarna nog steeds niet inlevert, wordt je pas tijdelijk geblokkeerd en gaan we er vanuit dat je deze materialen wilt houden. Je ontvangt hiervoor een nota voor de aanschafkosten. Als je de materialen dan alsnog terugbrengt, hoef je deze nota niet te betalen.

Mijn Theek 5

Hoe bekijk ik mijn leengeschiedenis?

  • Ga naar http://www.theek5.nl
  • Klik op Mijn Theek 5/inloggen
  • Het scherm Mijn Theek5/inloggen opent: log nu in.
  • Je bent nu ingelogd in Mijn Theek 5. Klik op Persoonlijke gegevens en ga naar Wijzig gegevens
  • Zet bij Voorkeuren een vinkje voor Leengeschiedenis. Je leengeschiedenis zal vanaf het moment van activeren worden bijgehouden. Vergeet niet uit te loggen (rechtsboven).
  • Je kunt je leengeschiedenis voortaan bekijken via Mijn Theek 5 – Leengeschiedenis.

 

 

Hoe betaal ik een openstaand bedrag via Theek 5?

  • Ga naar http://www.theek5.nl
  • Klik op Mijn Theek5/inloggen (rechtsboven)
  • Het scherm Mijn Theek5/inloggen opent: log nu in met persoonlijk wachtwoord en klik op OK
  • Klik aan de linkerkant op Nog te betalen
  • Aan de rechterkant verschijnt een overzicht van de openstaande bedragen en voor welk materiaal
  • Ga naar beneden op de pagina (scroll)
  • Klik op de oranje knop met de tekst: 'Klik hier om nu te betalen met Ideal'. Volg vervolgens de betaalprocedure

Hoe koppel ik lenerspassen?

  • Via deze service heb je de mogelijkheid materialen van andere leners (na toestemming) te verlengen, gegevens te bekijken etc. zonder elke keer opnieuw te hoeven inloggen.
  • Ga naar http://www.theek5.nl
  • Klik op Mijn Theek 5/inloggen
  • Het scherm Mijn Theek5/inloggen opent: log nu in.
  • Je klikt (na inloggen) aan de linkerkant op Koppelen lenerspassen en op Nieuw verzoek om toegang. Vul het lenersnummer in van de lener die je wilt koppelen en zet desgewenst met de muis een vinkje bij Lener kan ook mijn gegevens bekijken en klik op OK.
  • Je krijgt de volgende melding: Het verzoek om toegang is geregistreerd - de andere gebruiker moet dit nu accepteren voordat de toegang in werking kan treden. Klik op OK. De andere lener zal dan moeten inloggen bij Mijn Theek 5 en vervolgens toestemming moeten geven. Vervolgens zijn de passen gekoppeld.

 

Hoe log ik in bij Mjin Theek 5?

Ga op de website naar ‘Mijn Theek 5’ in de menubalk
Vul je wachtwoord in. Heb je nog geen wachtwoord maak hem dan aan. Hij moet bestaan uit 6 tot 25 tekens, minimaal 1 letter, minimaal 1 hoofletter en één van deze symbolen @!#$%*+-/=?{|}).Je kunt je toegangscode later altijd wijzigen via Mijn Theek 5. Je kunt dit doen door bij Persoonlijke gegevens te klikken op ‘Wijzig gegevens’.

Hoe maak ik een leeslijst aan?

  • Ga naar http://www.theek5.nl
  • Klik op Mijn Theek 5/inloggen
  • Het scherm Mijn Theek5/inloggen opent: log nu in.
  • Voer een zoekactie uit in de catalogus (bij ‘Zoeken’) en zorg dat het materiaal afzonderlijk op het scherm staat.
  • Klik onder de foto van het materiaal op ‘Bewaren’.
  • Maak een nieuwe lijst aan door hem een titel te geven (of selecteert een lijst die al eerder is gemaakt) en klik op ‘OK’. Document bewaard verschijnt en klik op ‘OK
  • De titel is nu toegevoegd. Klik vervolgens aan rechterkant op Leeslijsten (indien nodig selecteer de juiste lijst) en op ‘OK’, dan verschijnt de lijst met de titel eraan toegevoegd. (De titels staan standaard alfabetisch)
  • Een titel uit een lijst verwijderen kan door een vinkje met de muis te zetten voor betreffende titel en te klikken op ‘Verwijder’ geselecteerde lijst elementen (rechterkant scherm)
  • Door op ‘Mijn Theek 5’ te klikken en aan de linkerkant op Leeslijsten kan de leeslijst eventueel gewijzigd of verwijderd worden (rechterkant scherm)

 

 

Hoe maak ik interesses aan bij Mijn Theek 5?

Via interesses kun je aangeven in welke onderwerpen (b.v tuinieren) of materiaal (b.v. dvd's) je geïnteresseerd bent. Je krijgt de nieuwe titels (selectie) vervolgens te zien in de animatie bovenaan de pagina. Daarnaast kun je een titeloverzicht op je scherm lezen en kun je de nieuwste titels via e-mail ontvangen indien je mailadres bij ons bekend is.

Hoe werkt het?

  • Ga naar https://www.theek5.nl
  • Klik op ‘Mijn Theek 5’ (Rechtsboven). Jouw persoonlijke omgeving wordt geopend. Log hier in. 
  • Je bent nu ingelogd in ‘Mijn Theek 5
  • Aan de linkerkant klik je u op ‘Interesses
  • Klik rechtsonder op ‘Interesse toevoegen’ of klik op een letter uit het alfabet
  • Klik op een onderwerp (of op een map en een onderwerp uit de map)
  • Het onderwerp is nu toegevoegd bij Interesses
  • Vink, indien gewenst de optie aan om de nieuwste titels via e-mail te ontvangen (Uw e-mailadres kunt u toevoegen/wijzigen bij Persoonlijke gegevens aan linkerkant scherm)

Opgelet: We hebben een keuze aan populaire schrijvers in het alfabet opgenomen. Ook het aantal onderwerpen is een keuze. Voor andere schrijvers/onderwerpen geldt:

  • Voer een zoekactie uit in de catalogus en klik op de knop met de tekst Sla op in mijn interesseprofiel
  • Tot slot kun je je overzicht bekijken op: 'Klik hier om (nieuwe) titels die horen bij je profiel te bekijken en eventueel de periode en/of vestiging aanpassen'.
  • Een interesse verwijderen? Met de muis over betreffende interesse en er verschijnt een kruisje. Klik erop.

Hoe werkt de App Iguana bibliotheek?

Via de App Iguana Bibliotheek kun je de meeste zaken regelen. Zoals lenen, verlengen, reserveren, maar ook inzien welke materialen je in huis hebt, alarmeren en contact opnemen met ons.

Ik ben mijn wachtwoord van Mijn Theek 5 vergeten/kwijt

Je kunt via de website een nieuw wachtwoord aanvragen

Ik kan niet inloggen, systeem zegt ‘maximaal aantal pogingen overschreden, wat moet ik doen?

Neem contact met ons op, wij helpen je graag verder. Contact opnemen kan via info@theek5.nl of 085 744 1052

Ik kijk op ‘Mijn Theek5’ en daar staat nog een boek op dat ik allang heb ingeleverd, hoe kan dat?

Neem even contact met ons op, een medewerker kijkt dit voor je na. Stuur een mailtje naar info@theek5.nl, bel via 085 744 1052 of loop even binnen bij ons.

Waar vind ik mijn lenersnummer?

Je lenersnummer is 14-cijferige nummer dat je aan de voorzijde van je bibliotheekpas onder de streepjescode ziet staan. (beginnend met 50087..)

Wat is mijn Theek 5?

Via Mijn Theek 5 kun je:

  • Gegevens aanpassen
  • Boeken reserveren
  • Boeken verlengen
  • Lenerpassen koppelen
  • Leengeschiedenis inzien
  • Leeslijst maken
  • Interesses aangeven
  • Openstaande bedragen betalen

Overige vragen

Ik mis een boek, dvd, of ander materiaal in de collectie van Theek 5

Geef ons dan je collectietip. Stuur een mail met de titel en de naam van de auteur naar info@theek5.nl.

Waar vind ik de algemene voorwaarden?

Wij hebben algemene voorwaarden voor het lidmaatschap opgesteld. Deze vind je hier »

Wat is de Bibliotheek aan huis?

Ben je door langdurige ziekte, handicap of leeftijd niet meer in staat om zelf naar de bibliotheek te komen? Dan komen wij graag bij je thuis. In een kennismakingsgesprek geef jij aan wat je graag leest (ook grootletterboeken, tijdschriften of luisterboeken) en hoe vaak je nieuwe boeken wilt. Onze vrijwilligers regelen het voor je.

Wil je gebruik maken van Bibliotheek aan huis? Neem contact met ons op via info@theek5.nl of (085) 744 10 52.

Geen antwoord op je vraag gevonden?

Neem dan contact op met onze klantenservice via info@theek5.nl of (085) 744 10 52

Onze klantenservice is bereikbaar op maandag t/m zaterdag van 10.00 tot 17.00 uur.

Vermeld in een e-mail in elk geval je naam, onderwerp en als je lid bent jouw lenersnummer.

Terug naar de klantenservicepagina